• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yrkesroller i skolan En studie om lärares och elevassistenters roller och samarbete

Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien var dels att undersöka hur några lärare och elevassistenter beskrev sin egen yrkesroll och vilka förväntningar de hade på varandras ar-betsuppgifter och yrkesroller, dels att undersöka hur samarbetet mellan yrkes-grupperna var organiserat. Dessutom var studiens syfte att se om det fanns skillnader i förväntningar och organisation mellan grundskolan och grund-särskolan. Teori: Studien har en rollteoretisk ansats, det vill säga att de roller och positioner som finns i skolan undersöks i relation till varandra. Resultaten har också analyse-rats med en hermeneutisk utgångspunkt. Metod: Semistrukturerad intervju, samt fallstudie som metodologi. Resultat: Resultatet visade att lärarna och deras roll var tydlig i verksamheten och de kunde beskriva sina arbetsuppgifter. Lärarna såg elevassistentens roll som otydlig, något som påverkade det gemensamma arbetet. Även elevassistenterna uppfattade sin roll som otydlig. Någon arbetsbeskrivning för elevassistenter fanns inte på någon av de undersökta skolorna. Avsaknad av arbetsbeskrivning kunde skapa en otydlighet som kunde upplevas som hierarkisk. I organisation-en av samarbete och samverkan så fanns det stora brister på båda skolorna, nå-got som så väl lärare som elevassistenter vittnade om. Gemensam planeringstid saknades och alla elevassistenter, förutom en, saknade reglerad planeringstid. Den gemensamma planeringen skedde på raster, i korridorer och under korta stunder som man “stal sig till”. Resultatet visade inte någon signifikant skill-nad mellan grundskolan och grundsärskolan, varken när det gällde roller, ar-betsuppgifter eller samverkan.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/64942
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
main article (521.6Kb)
Datum
2020-06-23
Författare
Ivarsson, Åsa
Wikander Andblad, Sandra
Nyckelord
elevassistent
lärare
yrkesroll
grundsärskolan
grundskolan
samverkan
Serie/rapportnr.
Magister
VT20 IPS SLU601
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV