Medborgarlöftet - En kvantitativ studie om polisens kommunikation på Facebook
Sammanfattning
Syfte: Att analysera vilken sorts kommunikation som dominerar den nationella polisens Facebookinlägg.
Teori: Fredriksson och Pallas myndighetsprinciper (2013) samt Mergels (2013) kommunikationsstrategier.
Metod: En kvantitativ innehållsanalys
Material: 500 Facebookinlägg från den svenska polisens nationella Facebooksida.
Resultat: Studiens resultat visar att den svenska nationella polisen använder sig av en push-strategi och att de främst kommunicerar inom det civilas principer på Facebook. Vilket innebär att de ger ut information som har ett samhällsintresse.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2020-06-25Författare
Olsson, Emma
Wellner, Maja
Nyckelord
Polisen, Facebook, push, pull, interaktion, ryktbarhetens principer, det civilas principer, marknadens principer och produktionens principer
Serie/rapportnr.
1121
Språk
swe