• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ämnesintegrering – En fenomenografisk studie om F-3 lärares uppfattningar.

Integration – A phenomenographic study of primary teachers’ perceptions.

Abstract
Ämnesintegrering är ett problematiskt begrepp med många synonymer och tolkningar. Läroplaner har betonat det på skilda sätt och forskning har olika utgångspunkter och definitioner. Syftet med den här studien är att undersöka vilka uppfattningar F-3 lärare har om ämnesintegrering. Två frågeställningar har mynnat ut från detta syfte. Dels hur F-3 lärare uppfattar begreppet ämnesintegrering och dels på vilka sätt de beskriver ämnesintegrering i relation till sin undervisning. För att få svar på dessa forskningsfrågor har studien inspirerats av en fenomenografisk forskningsansats. Lärare har intervjuats och åtta transskript utgör datamaterialet. Genom att använda fenomenografin som ett analysverktyg har fyra kvalitativt skilda kategorier framkommit ur transkripten. Kategorierna har fått benämningar utefter det mest centrala i lärarnas uppfattningar. Den första kategorin är den enklaste och innehåller minst antal aspekter och benämns som ett ämne som utgångspunkt. Här handlar lärarnas uppfattningar om ämnesintegrering i relation till ett ämne och ofta i samband med temaarbete. Den andra kategorin har benämningen spegling av verkligheten och innefattar uppfattningar om att ämnesintegrering sker naturligt eftersom världen inte är uppdelad i ämnen. Tredje kategorin heter med metoden i fokus och utgörs av uppfattningar där integrering används som ett arbetssätt. Fjärde och sista kategorin, som också är den mest avancerade och därmed innehåller flest aspekter, kallas för ett fördjupat och meningsfullt lärande. Här ligger betoningen på fördjupad förståelse och kunskap samt uppfattningar om att ämnesintegrerad undervisning är meningsfull och leder till att eleverna får fler perspektiv. De fyra beskrivningskategorierna utgör helheten av de åtta lärarnas sammanlagda uppfattningar om ämnesintegrering
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/65345
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_65345_1.pdf (476.7Kb)
Date
2020-07-01
Author
Ellington, Therése
Keywords
temaarbete, lärare i åk F-3, intervjuer
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV