• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Revisorns roll i kristider - En studie om påverkan av Covid-19

Abstract
Bakgrund och problem: Världen har i modern tid aldrig stött på ett virus av Covid-19s proportioner och heller aldrig behövt anpassa sig därefter. Regeringen behöver stötta med statliga medel, men samtidigt finns det även andra aktörer som kan ge råd och hjälp. Revisorn kan besitta en expertis som företagen kommer att behöva för att klara sig igenom krisen. Syfte: Att utreda hur Covid-19 har påverkat revisorernas arbetssätt och fokusområden. Avgränsningar: Studien har endast tagit hänsyn till revisorernas syn på vad kunderna behöver, inte vad kunderna själva efterfrågar. Då viruset och dess effekter inte fullt visats sig än, har studien avgränsats till att undersöka vilka åtgärder som behövs för tillfället. Studien undersöker enbart den svenska marknaden och tar därför endast hänsyn till svenska regleringar och åtgärder. Metod: En intervjustudie har genomförts med sex auktoriserade revisorer som alla arbetar på olika byråer. Det empiriska materialet har studerats tillsammans med det teoretiska ramverket som legat till grund för studien, för att kunna bekräfta vad som är möjligt för revisorn att göra samt vad revisorns roll kan innebära för företagen. Resultaten har analyserats och diskuterats, vilket har lett till studiens slutsatser. Resultat och slutsatser: Revisorn anses vara en extern part som kan hjälpa kunder att överleva under kristider. Revisorn besitter stor kunskap kring företags verksamhet och finansiella ställning, vilket skapar förståelse för vad de behöver hjälp med. Kunder tycks dock ha svårt att finansiera revisionen och tjänster utöver detta. Revisorn har då incitament att ta en del av kostnaden för att skapa en långsiktigt lönsam relation till kunden. Revisorns roll bidrar till medvetenhet hos kunderna som hjälper dem med krishantering. I framtiden finns potential för mer regleringar och nya lagar som ska förhindra att en liknande situation uppstår.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/65572
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_65572_1.pdf (624.4Kb)
Date
2020-07-08
Author
Olsson, Alice
Strömland, Sebastian
Keywords
Revision, revisor, Covid-19, Customer Relationship Management, revisionsarvode, krishantering, finansiell kris
Series/Report no.
Externredovisning
2020-3
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV