50 år av tillväxt och investeringar - En studie om företags tillväxtmönster och vikten av immateriella tillgångar
Abstract
Bakgrund och problem: Företag måste växa för att behålla sin konkurrenskraft. Studier pekar
på att företagens omsättning bör växa snabbare än BNP i syfte att finnas kvar på marknaden,
annars löper de stor risk att bli uppköpta eller försättas i konkurs. Samtidigt har ett samband
mellan omsättningstillväxt och kapitaltillväxt uppdagats, vilket innebär att företagen måste
investera i tillgångar i takt med att de växer. Under de senaste decennierna, i takt med att
världen förvandlats till ett kunskapssamhälle, har en särskild form av tillgång blivit all viktigare
för företagens konkurrens och tillväxtförmåga, nämligen immateriella tillgångar. Med ovan
faktorer i beaktande hur har då företagen vuxit och hur har deras tillgångs- och kapitalstruktur
utvecklats under de senaste 50 åren? Hur bidrar de immateriella tillgångarna till företagens
tillväxt och räntabilitet?
Syfte: Studien har för avsikt att bistå som underlag för beslutsfattande genom att redogöra för
olika samband mellan företags innehav av immateriella tillgångar och deras effekt på tillväxt
och räntabilitet. Genom uppsatsen vill vi även utreda huruvida tillgångsstrukturen hos företag
och utvecklingen fram till idag på något sätt är branschberoende. Därmed kommer vi studera
om det förekommer några speciella mönster angående både finansiering och investeringar inom
dessa, med fokus på investeringar i immateriella tillgångar.
Avgränsningar: Uppsatsen grundar sig på redovisningsdata hämtad från åren 1969–2019, där
följande mått undersökts: totala tillgångar, immateriella tillgångar, finansiella skulder, eget
kapital, omsättning, EBIT och årets resultat. Företagen som ingår i studien är samtliga noterade
amerikanska företag i börserna NYSE, AMEX, TSX, NYSE/Arca och Nasdaq inom ramen för
databasen WRDS.
Metod: Urvalet om 34 492 amerikanska företag har delats in i 10 branscher. Dessa har därefter
genomgått en statistisk bearbetning där regressionsanalyser har utförts för samtliga företag,
men även de branschindelade grupperna. Olika metoder har sedan genomförts i syfte att
besvara de rådande frågeställningarna med rätt information genom passande tillvägagångssätt.
Uppsatsens empiri har därefter analyserats och utifrån det har slutsatser kunnat dras.
Resultat och slutsatser: Investeringar i FoU samt marknadsföring relativt till företagens
omsättning har ökat under de senaste 50 åren. Andelen immateriella tillgångar har också ökat
och i vissa branscher utgör de över 50 % av den totala tillgångsmassan. Dessa investeringar
har till viss del finansierats med lånat kapital vilket har lett till en lägre soliditet. Det framkom
att immateriella tillgångar har mer positiv inverkan på företagens omsättningstillväxt än på
räntabiliteten. Marknadsföring uppvisade kortsiktiga effekter, medan FoU är av mer långsiktig
karaktär. Egenupparbetade immateriella tillgångar visar sig även vara av bättre kvalité än
förvärvade sådana, vilket kan knytas till deras abstrakta natur och svårigheter vid värdering.
Vidare fann studien att det finns starka samband mellan kapitaltillväxt och omsättningstillväxt
vilket stödjer Bertmar och Molins (1977) slutsats. Detta samband varierar dock mellan
branscher där vissa har ett allt större behov av kapital i takt med att omsättningen växer jämfört
med andra. Studien fann även att det inte finns några samband mellan kapitaltillväxt och
räntabilitet, men att de däremot föreligger ett sådant mellan omsättningstillväxt och räntabilitet.
Förslag till fortsatt forskning: En fördjupad studie i detta område som analyserar effekten av
olika typer av immateriella tillgångar på tillväxt och räntabilitet, eftersom denna uppsats endast
redogjort för sambanden på ett bredare plan. Ger till exempel patent, varumärken och
koncessioner olika effekt? Finns det vidare någon samverkan mellan investeringar i FoU och i
marknadsföring och vilket är det mest effektiva sättet att kombinera dessa? Vi föreslår även en
motsvarande studie som utreder om det föreligger geografiska skillnader i sambanden som
beskrivits i denna uppsats.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2020-07-09Author
Lundholm, Ina
Restrepo Ruiz, Julio César
Keywords
Tillväxt, räntabilitet, kapitalstruktur, FoU-intensitet, marknadsföringsintensitet, immateriella tillgångar.
Series/Report no.
Externredovisning
2020-16
Language
swe