• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Effekten av digitala verktyg i förberedelsen av barn inför elektiv operation i narkos – En litteraturöversikt

The effect of digital tools in the preparation of children before elective operation in anesthesia – A literature review

Abstract
Bakgrund: Oro och rädsla är vanligt förekommande hos barn som ska opereras. Med tillräcklig information förståelig för barnet kommer kunskap om operationsprocessen öka. Genom kunskap stärks barnets känsla av kontroll och delaktighet vilket lindrar obehagliga känslor. Problem uppstår när barn vårdas utanför barnsjukhusen där det kan finnas brist på kompetens, erfarenhet och barnanpassat informationsmaterial. När Barnkonventionen blir lag i januari 2020 kommer barnens delaktighet och rätt till förståelig information vara en skyldighet enligt lag att upprätthålla vilket gör att adekvata metoder för preoperativ förberedelse måste finnas tillgängliga. Barns ökande intresse av digitala medel kryper ner i åldrarna vilket skapar utrymme och nya möjligheter för implementering av digitala verktyg i vården vilka potentiellt kan användas i den operativa vården för att säkerställa att barnets bästa tillgodoses. Syfte: Att utvärdera effekten av digitala verktyg i förberedelse av barn inför elektiv operation i narkos. Metod: En litteraturöversikt gjordes med tio originalartiklar av kvantitativ och mixad metod. Resultat: Digitala verktyg kan för både barn och föräldrar vara effektiva för att öka kunskap och minska oro inför operation. Slutsats: Tveksamhet finns kring om de positiva effekterna är ett resultat av det digitala formatet eller om informationen i sig som gavs via det digitala verktyget var mer förståeligt jämfört med kontrollgrupper som fick standardiserat informationsmaterial. Verktygen skapar ett intresse hos barn vilket kan bidra till bättre inlärning och högre kunskap vilket lindrar oro hos barn. Digitala verktyg har stor potential för att preoperativ information ska ges i enlighet med barncentreringen vilken värdesätter barnets vilja, delaktighet och känsla av kontroll. Verktygen kan utvecklas för att främja individens önskningar i form av valbarhet kring hur mycket och om vad barnet vill ha information om. De kan dessutom användas överallt och när som helst. Det är däremot inte möjligt med dagens befintliga forskning att avgöra om digitala verktyg är överlägsna etablerade förberedande metoder.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/65986
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
gupea_2077_65986_1.pdf (286.0Kb)
Date
2020-08-05
Author
Broström, Helena
Lind, Catrine
Keywords
Preoperativ oro hos barn, digitala verktyg, förberedelse inför operation, information, delaktighet, familjecentrering, barncentrering
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV