Att läsa utan att förstå, är som att plöja utan att så
Sammanfattning
Examinationsnivå: C-uppsats, 10 poäng
Titel: att läsa utan att förstå är som att plöja utan att så – en studie om språkets betydelse för matematikinlärningen
Författare: Isabella Arenbo, Elisabeth Engman och ulrika Zackrisson
Termin och år: Vårterminen 2006
Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet
Handledare: Wiggo Kilborn
Rapportnummer: vt06 2611-67
Nyckelord: Matematik, språk, benämnda uppgifter, problemlösning, läromedel
Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka språkets betydelse för matematikinlärningen och hur detta tar sig uttryck i läromedel och dess benämnda uppgifter.
Vi är intresserade att ta reda på:
Om språket i matematikböcker för tidiga åldrar kan ställa till problem för elever?
Hur kan vi använda denna kunskap om språkets betydelse i ett förebyggande syfte för att hjälpa ALLA elever?
Vad har språket för betydelse för matematiken?
Metoder och analyser:
De metoder vi använt oss av är främst analys och observation av elever, då vi besökt skolor och intervjuat elever i tre olika åldrar. Vi har använt oss av den hermeneutiska metoden när vi har tolkat elevers berättelser.
Resultat: Resultaten från vår empiriska studie stämmer till största del överens med tidigare forskning och våra egna erfarenheter. Vi kan genom resultaten utläsa att språket har betydelse för matematikinlärning. I matematikundervisningen kan språket både underlätta och förvilla, beroende på hur det presenteras av läraren och i läromedlen. Vi har uppmärksammat att många benämnda uppgifter i matematikböcker är rutinuppgifter som ofta saknar syfte och relevans. De elever som var med i vår undersökning visade sig ha många olika lösningsstrategier, men den språkliga formuleringen i de aktuella uppgifterna ställde ibland till bekymmer. Vi har i vår studie kommit fram till att genom variation, konkretisering och vardagsanknytning kan undervisningen lättare anpassas för ALLA elever.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2006Författare
Arenbo, Isabella
Zackrisson, Ulrika
Engman, Elisabeth
Nyckelord
matematik
språk
benämnda uppgifter
problemlösning
läromedel
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2611-67
Språk
swe