• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att läsa utan att förstå, är som att plöja utan att så

Sammanfattning
Examinationsnivå: C-uppsats, 10 poäng Titel: att läsa utan att förstå är som att plöja utan att så – en studie om språkets betydelse för matematikinlärningen Författare: Isabella Arenbo, Elisabeth Engman och ulrika Zackrisson Termin och år: Vårterminen 2006 Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet Handledare: Wiggo Kilborn Rapportnummer: vt06 2611-67 Nyckelord: Matematik, språk, benämnda uppgifter, problemlösning, läromedel Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka språkets betydelse för matematikinlärningen och hur detta tar sig uttryck i läromedel och dess benämnda uppgifter. Vi är intresserade att ta reda på: Om språket i matematikböcker för tidiga åldrar kan ställa till problem för elever? Hur kan vi använda denna kunskap om språkets betydelse i ett förebyggande syfte för att hjälpa ALLA elever? Vad har språket för betydelse för matematiken? Metoder och analyser: De metoder vi använt oss av är främst analys och observation av elever, då vi besökt skolor och intervjuat elever i tre olika åldrar. Vi har använt oss av den hermeneutiska metoden när vi har tolkat elevers berättelser. Resultat: Resultaten från vår empiriska studie stämmer till största del överens med tidigare forskning och våra egna erfarenheter. Vi kan genom resultaten utläsa att språket har betydelse för matematikinlärning. I matematikundervisningen kan språket både underlätta och förvilla, beroende på hur det presenteras av läraren och i läromedlen. Vi har uppmärksammat att många benämnda uppgifter i matematikböcker är rutinuppgifter som ofta saknar syfte och relevans. De elever som var med i vår undersökning visade sig ha många olika lösningsstrategier, men den språkliga formuleringen i de aktuella uppgifterna ställde ibland till bekymmer. Vi har i vår studie kommit fram till att genom variation, konkretisering och vardagsanknytning kan undervisningen lättare anpassas för ALLA elever.
Examinationsnivå
other
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/660
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT06-2611-67.pdf (702.4Kb)
Datum
2006
Författare
Arenbo, Isabella
Zackrisson, Ulrika
Engman, Elisabeth
Nyckelord
matematik
språk
benämnda uppgifter
problemlösning
läromedel
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
vt06 2611-67
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV