dc.contributor.author | Helander Ekberg, Anna | |
dc.contributor.author | Jadehill, Anna | |
dc.date.accessioned | 2020-09-01T13:27:04Z | |
dc.date.available | 2020-09-01T13:27:04Z | |
dc.date.issued | 2020-09-01 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/66264 | |
dc.description.abstract | Studiens syftar till att undersöka om man utifrån forskning på vad lärare gör för att underlätta
för adhd-elever, kan dra slutsatser om olika klassrumsstrategiers effektivitet och användbarhet. ”Adhd-elever” används i studien som signalbeteckning för att representera elever som i klassrummet uppvisar beteenden vilka uppfattas symptomatiska för adhd, oberoende av
eventuell ställd diagnos. Frågeställning: kan befintlig forskning visa på specifika lärarhandlingar som underlättar för adhd-elever i ett inkluderande klassrum? Studien är genomförd som en systematisk litteraturstudie med innehållsanalys. Resultatet visar att alla typer av klassrumsstrategier ger effekt på beteende, skolprestationer och självreglerande
förmåga, men att de självreglerande är mer effektiva än andra. Studien visar också en diskrepans mellan vilka strategier lärare använder och vilka forskningen rekommenderar. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | ADHD, Special Needs Students, Classroom Techniques, Classroom Management, Inclusion, Inclusive Education, Access to Education, Learning Strategies | sv |
dc.title | Korridorsbarn i klassrummet? En systematisk litteraturstudie om klassrumsstrategier för adhd-elever | sv |
dc.title.alternative | Mind wanderers in the classroom? A systematic review on classroom strategies för students with adhd | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |