• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Korridorsbarn i klassrummet? En systematisk litteraturstudie om klassrumsstrategier för adhd-elever

Mind wanderers in the classroom? A systematic review on classroom strategies för students with adhd

Abstract
Studiens syftar till att undersöka om man utifrån forskning på vad lärare gör för att underlätta för adhd-elever, kan dra slutsatser om olika klassrumsstrategiers effektivitet och användbarhet. ”Adhd-elever” används i studien som signalbeteckning för att representera elever som i klassrummet uppvisar beteenden vilka uppfattas symptomatiska för adhd, oberoende av eventuell ställd diagnos. Frågeställning: kan befintlig forskning visa på specifika lärarhandlingar som underlättar för adhd-elever i ett inkluderande klassrum? Studien är genomförd som en systematisk litteraturstudie med innehållsanalys. Resultatet visar att alla typer av klassrumsstrategier ger effekt på beteende, skolprestationer och självreglerande förmåga, men att de självreglerande är mer effektiva än andra. Studien visar också en diskrepans mellan vilka strategier lärare använder och vilka forskningen rekommenderar.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/66264
Collections
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_66264_1.pdf (1.464Mb)
Date
2020-09-01
Author
Helander Ekberg, Anna
Jadehill, Anna
Keywords
ADHD, Special Needs Students, Classroom Techniques, Classroom Management, Inclusion, Inclusive Education, Access to Education, Learning Strategies
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV