dc.contributor.author | Eriksson Scherman, Karin | |
dc.date.accessioned | 2020-09-16T11:21:12Z | |
dc.date.available | 2020-09-16T11:21:12Z | |
dc.date.issued | 2020-09-16 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/66536 | |
dc.description | Purpose: The aim of this study is to elucidate adolescents’ narratives about their experiences of living
with a hearing impairment.
Method: Seven adolescents with hearing impairment are interviewed in a qualitative semi-structured
interview study. The interviews are analysed with a thematic content analysis method, with a hermeneutic
point of departure.
Result: The analysis results in nine themes, which are sorted based on the study’s questions of issue. The
themes are: Feeling of exclusion, Strategies to achieve self-acceptance, The importance of technology,
Feeling of being secure, Hearing persons’ understanding of hearing impairment, Solidarity, Social
context, The surrounding community and Knowledge.
Conclusion: Based on the results of the study it appears that some of the informants found it difficult to
accept their hearing impairment as part of their identity when they were younger. The family and
surrounding community are described as factors affecting the process of acceptance. The feeling of being
secure and the use of assistive hearing devices are described as reasons why the informants experience a
higher degree of activity and participation. When communication opportunities are lacking, activity and
participation ability deteriorates. It appears that the informants feel that the community has a lack of
knowledge about hearing impairments and assistive hearing devices. | sv |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med denna studie är att belysa ungdomars berättelser om sina upplevelser och erfarenheter
av att leva med en hörselnedsättning.
Metod: Sju ungdomar med hörselnedsättning intervjuas i en kvalitativ semistrukturerad intervjustudie.
Intervjumaterialet analyseras utifrån en tematisk innehållsanalys med hermeneutisk ansats.
Resultat: Analysen resulterar i nio teman som sorteras utifrån studiens frågeställningar. Temana
behandlar: Känsla av utanförskap, Strategier för att nå självacceptans, Teknikens betydelse, Trygghet,
Hörande med förståelse om hörselnedsättningar, Gemenskap, Socialt sammanhang, Det omgivande
samhället och Kunskap.
Konklusion: Utifrån studiens resultat framgår att några av informanterna hade svårt att acceptera sin
hörselnedsättning som en del av sin identitet när de var yngre, men att familjen och det omgivande
samhället beskrivs som påverkande faktorer på processen till acceptans. Trygghetskänslan av att vara en i
mängden och de hörseltekniska hjälpmedlens betydelse är orsaker till att informanterna upplever högre
grad av aktivitet och delaktighet, men när kommunikationsmöjligheterna brister försämras aktivitet- och
delaktighetsförmågan. Det framgår att informanterna upplever att samhället har bristande kunskaper om
hörselnedsättningar och hörseltekniska hjälpmedel. | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2020-004 | sv |
dc.subject | kvalitativ intervjustudie | sv |
dc.subject | hörselnedsättning | sv |
dc.subject | ungdomar | sv |
dc.subject | identitet | sv |
dc.subject | normer | sv |
dc.subject | aktivitet | sv |
dc.subject | delaktighet | sv |
dc.subject | qualitative interview study | sv |
dc.subject | hearing impairment | sv |
dc.subject | adolescents | sv |
dc.subject | identity | sv |
dc.subject | norms | sv |
dc.subject | activity | sv |
dc.subject | participation | sv |
dc.title | "...alla är vi olika på vårt sätt" | sv |
dc.title.alternative | "...we're all different in our own way" | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi | swe |
dc.contributor.department | Gothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiology | en |
dc.type.degree | Student essay | |