dc.contributor.author | ELMAN, LINNEA | |
dc.contributor.author | GIDSKEHAUG, JOHN | |
dc.contributor.author | GUNNARSSON, ALICE | |
dc.contributor.author | LUNDIN, ERIK | |
dc.contributor.author | WAMBY, MAGNUS | |
dc.date.accessioned | 2020-10-29T10:10:42Z | |
dc.date.available | 2020-10-29T10:10:42Z | |
dc.date.issued | 2020-10-29 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/66878 | |
dc.description.abstract | I takt med den ökande digitaliseringen i Sverige ökar antalet digitala läromedel i skolmiljön. Detta
leder till att barn växer upp med nya tekniska hjälpmedel i skolan och på fritiden. Tekniska hjälpmedel
har således blivit den nya generationens leksaker. Detta för med sig att många barn idag är så pass
uppslukade av vad som händer på sin skärm att de missar vad som händer runt omkring, något som
kan beskrivas som en ”mobilbubbla”. Samarbetsspel har därför kommit i blickfånget, eftersom det är
dessa spel som kan komma att ersätta barns tidigare samarbetslekar. I den här rapporten utgår vi
från surfplattorna barnen använder i förskolan och tar fram ett nutida samarbetsspel med en gemensam
spelplan sträckt över fyra intilliggande surfplattor som kan användas i förskolans verksamhet.
Förhoppningen är att surfplattorna ska fungera som ett verktyg för att få barnen att samarbeta och
interagera med varandra utanför den mobila bubblan.
Spelet formades med hjälp av studier från tidigare arbeten inom samma område och fakta om barns
designpreferenser. Målgruppen var delaktig under designprocessen genom att delta i användartester
där speldesignen testades. Projektet resulterade i ett ubåtsspel för fyra barn, där varje spelare får
varsin unik roll i spelet för att föra undervattensfarkosten framåt. Barnen uppskattade spelet, men
under användartester observerades dock att spelet möjligen var för svårt för barnen. Spelet kan potentiellt
gynna samarbete mellan barnen men det hade behövts flera tester, långsiktig uppföljning och
vidareutveckling av spelet för att få säkra resultat. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | iPad | sv |
dc.subject | Four-in-One | sv |
dc.subject | interaktionsdesign | sv |
dc.subject | spelutveckling | sv |
dc.subject | samarbete | sv |
dc.subject | samarbetsspel | sv |
dc.subject | mobilbubbla | sv |
dc.title | Subventure - Ett samarbetsspel med en gemensam spelplan sträckt över fyra intilliggande surfplattor | sv |
dc.type | text | |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för data- och informationsteknik | swe |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Computer Science and Engineering | eng |
dc.type.degree | Student essay | |