dc.contributor.author | Abdullah, Shno | |
dc.contributor.author | Abdulkader Noori, Faiza | |
dc.date.accessioned | 2020-11-10T19:45:13Z | |
dc.date.available | 2020-11-10T19:45:13Z | |
dc.date.issued | 2020-11-10 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/66954 | |
dc.description.abstract | Syftet med detta arbete var att undersöka vilka metoder och strategier förskollärare
använder för att främja språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskoleklass, samt vilka
utmaningar pedagogerna möter.
Resultatet visar att det saknas teoretiska och praktiska kunskaper för att arbeta med
flerspråkiga elevers språkutveckling i förskoleklassen. Det finns forskningen som talar
emot de myter som formar undervisningen i flerspråkiga klasser, men dessvärre når den
inte ut till pedagoger som arbetar med flerspråkiga elever. Flerspråkighet borde synliggöras mer, inte minst i förskoleklassen då vi i dagens Sverige
lever i ett samhälle som präglas av mångkulturalitet där olika kulturer möts och då måste det finnas kunskap om hur man bemöter elever från olika kulturer. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidat | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT20 IPS LAU927 | sv |
dc.subject | flerspråkighet | sv |
dc.subject | språkutveckling | sv |
dc.subject | identitet | sv |
dc.subject | andraspråksinlärning | sv |
dc.subject | flerspråkiga elever | sv |
dc.title | Flerspråkighet i förskoleklassen | sv |
dc.title.alternative | En studie om metoder och strategier för att främja språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskoleklassen | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |