Flerspråkighet i förskoleklassen
En studie om metoder och strategier för att främja språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskoleklassen
Abstract
Syftet med detta arbete var att undersöka vilka metoder och strategier förskollärare
använder för att främja språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskoleklass, samt vilka
utmaningar pedagogerna möter.
Resultatet visar att det saknas teoretiska och praktiska kunskaper för att arbeta med
flerspråkiga elevers språkutveckling i förskoleklassen. Det finns forskningen som talar
emot de myter som formar undervisningen i flerspråkiga klasser, men dessvärre når den
inte ut till pedagoger som arbetar med flerspråkiga elever. Flerspråkighet borde synliggöras mer, inte minst i förskoleklassen då vi i dagens Sverige
lever i ett samhälle som präglas av mångkulturalitet där olika kulturer möts och då måste det finnas kunskap om hur man bemöter elever från olika kulturer.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2020-11-10Author
Abdullah, Shno
Abdulkader Noori, Faiza
Keywords
flerspråkighet
språkutveckling
identitet
andraspråksinlärning
flerspråkiga elever
Series/Report no.
Kandidat
HT20 IPS LAU927
Language
swe