• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Relationens betydelse för elevers delaktighet

en kvalitativ studie ur ett elevperspektiv

Sammanfattning
Delaktighet, relationer, elevperspektiv, relationellt perspektiv, specialpedagogik Relationer är ett aktuellt ämne som både forskare och media skriver om i dagsläget. Flera forskare har tidigare uppmuntrat till vidare forskning som berör relationens betydelse ur ett elevperspektiv. Studiens syfte var att undersöka elevernas upplevelser av relationens betydelse för att känna delaktighet i undervisningen. Studien utgår från fenomenologin eftersom det var elevernas upplevelser som skulle undersökas. Studien har även tydliga teoretiska inslag av de specialpedagogiska perspektiven, kategoriskt och relationellt perspektiv, för att styrka studiens specialpedagogiska relevans. Det relationella perspektivet har sin utgångspunkt i att en elev är i svårigheter och att svårigheterna finns i mötet mellan eleven och miljön. Medan det kategoriska perspektivet har utgångspunkt i att eleven är bäraren av svårigheterna. De två specialpedagogiska perspektiven påverkar skolans verksamhet vilket även får konsekvenser för eleverna i möten med lärare och elever. Studien är kvalitativ och datainsamlingen har skett i årskurs 6 i två klasser på två olika skolor. Datainsamlingen gjordes genom vinjetter. Vinjetterna har utgått från begreppen relation och delaktighet som förklarades genom två filmklipp och följdes därefter upp med tre öppna frågor till respektive begrepp. Vinjetterna besvarades digitalt av den ena klassen och för hand av den andra klassen. Resultatet visar att eleverna upplever att deras relation till läraren påverkar känslan av att känna delaktighet. Resultatet visar även att eleverna upplever att aspekter som främjar goda relationer även främjar delaktigheten.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/66956
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
main article (967.5Kb)
Datum
2020-11-11
Författare
Andersson, Linn
Johansson, Lina
Nyckelord
delaktighet
relationer
elevperspektiv
relationellt perspektiv
specialpedagogik
Serie/rapportnr.
Magister
VT20 IPS SPP601
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV