Skolsköterska – en nyckelroll för elever med psykisk ohälsa
The school nurse – a key role in working with school children with mental health problems
Sammanfattning
Bakgrund: Psykisk ohälsa hos barn är ett växande problem globalt. Forskning tyder på att skolan genom preventiva insatser har möjlighet att förebygga psykisk ohälsa hos elever. Genom regelbundna hälsosamtal och hälsoundersökningar är skolsköterskan i en position att kunna identifiera elever med psykisk ohälsa.
Syfte: Studiens syfte var att beskriva skolsköterskors erfarenheter av arbetet med psykisk ohälsa hos skolelever.
Metod: Metoden för den här studien var en systematisk litteraturstudie med mixad metod. Sökningarna genomfördes i databaserna CINAHL, PubMed och PsycINFO. De valda artiklarna analyserades genom tematisk analys.
Resultat: Det framkom tre huvudteman i resultatet vilka framhöll betydelsen av en god relation mellan skolsköterska och elev, skolsköterskans upplevelse av att begränsas i arbetet med psykisk ohälsa och skolsköterskans förmåga att se helheten. Dessa huvudteman mynnade ut i olika subteman. Resultatet visar att skolsköterskor har en vilja att arbeta med psykisk ohälsa hos elever men att de upplever begränsningar i sitt arbete. Ett välfungerande samarbete med andra professioner inom skolan samt med verksamheter utanför skolan gällande arbetet med psykisk ohälsa var en tydlig framgångsfaktor. Däremot upplevde skolsköterskor svårigheter i samarbetet och önskade förbättring avseende detta.
Slutsats: Skolsköterskan har en nyckelroll i arbetet med psykisk ohälsa hos elever. Trots detta är arbetet med psykisk ohälsa inte prioriterat. Skolsköterskan behöver mer resurser i form av utbildning och tid för att kunna möta elevernas ökade behov.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
Background: Mental health problems among children is a growing problem worldwide. Research shows that preventive measures in school can decrease mental health problems among students. By having regular health discussions and examinations, the school nurse is in a position to early identify students with mental health problems.
Aim: The aim of this study was to describe school nurses’ experiences in working with mental health problems among school children.
Method: The method chosen for this study was a systematic literature review with a mixed method. Searches for articles were performed in the following databases: CINAHL, PubMed and PsycINFO. The chosen articles were analyzed through thematic analysis.
Results: Three main themes emerged as a result from the study which showed the meaning of a good relationship between the school nurse and the student, the school nurse’s experience of being limited at work and the school nurse’s ability to have a holistic perspective. These main themes resulted in different sub-themes. The results show that school nurses have a willingness to work with mental health problems among students, but they experience limitations in their work. A well-functioning collaboration with other professions within the school and with institutions outside the school regarding the work related to mental health problems was a clear factor for success. However, school nurses experienced difficulties in the collaboration and wished for an improvement regarding this matter.
Conclusion: The school nurse has a key role in working with mental health problems among students. Despite this, work regarding mental health problems is not a priority. The school nurse needs more resources in the form of education and time to be able to meet the students’ increased needs.
Fil(er)
Datum
2020-11-24Författare
Dorell, Caroline
Varviharju, Fredrika
Nyckelord
Skolsköterska
erfarenhet
psykisk ohälsa
skolelever
personcentrerad vård
relation
begränsningar i arbetet
Språk
swe