• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förutsättningar lärare har givits för att undervisa i grundskolans digitala lärmiljö

Prerequisites teachers have been given to teach in the primary school digital learning environment

Abstract
Syftet med denna studie är att bidra till ökad kunskap om vilka förutsättningar grundskollärare på skolor som satsar på digitala resurser anser sig ha givits för att kunna undervisa i skolans digitala lärmiljö. För att besvara studiens syfte har jag formulerat följande frågeställningar: Hur ser infrastrukturen ut kring skolans digitala lärmiljö? Hur bedrivs fortbildning kring den digitala lärmiljön på skolorna? Vilka förutsättningar anser sig lärarna sakna för att undervisa i den digitala lärmiljön? För att undersöka studiens syfte genomfördes en digital enkätundersökning online, där grundskollärare på skolor som satsar på digitala resurser deltog. För att analysera studiens resultat användes tidigare forskning på området samt professionsteorin. Studien visar att majoriteten av den kompetensutveckling som sker inom de skolor där respondenterna som ingår i studien arbetar, sker på ett kollaborativt, kollegialt sätt, där lärarna själva får sköta denna utveckling samt att de inom kollegiet delar med sig av sina erfarenheter och expertis precis som tidigare forskning förespråkar. Detta leder till lärares professionella utveckling (Postholm & Waege, 2016). Trots att majoriteten av lärarna i studien upplever sig ha fått fortbildning inom den digitala lärmiljön, finns det ett glapp där några lärare inte tycks ha givits de förutsättningar de behöver för att undervisa i den digitala lärmiljön. Ett välorganiserat och systematiskt, kollegialt samarbete inom och mellan liknande skolor rekommenderas liksom regelbundna fortbildningsinsatser kollegialt samt riktade insatser på individnivå. Utöver detta rekommenderas regelbundenhet i uppföljningar av utvecklingsarbetet, samt möjlighet för lärarna själva att utvärdera sin professionella digitala kompetens genom förslagsvis DigCompEdu (Redecker, 2017) för att på så sätt synliggöra vilka riktade fortbildningsinsatser som behövs.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/67501
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_67501_1.pdf (2.289Mb)
Date
2021-02-02
Author
Gustafsson, Sofia
Keywords
Digital lärmiljö, fortbildning, professionell digital kompetens, professionsteori
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV