• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förutsättningar lärare har givits för att undervisa i grundskolans digitala lärmiljö

Prerequisites teachers have been given to teach in the primary school digital learning environment

Sammanfattning
Syftet med denna studie är att bidra till ökad kunskap om vilka förutsättningar grundskollärare på skolor som satsar på digitala resurser anser sig ha givits för att kunna undervisa i skolans digitala lärmiljö. För att besvara studiens syfte har jag formulerat följande frågeställningar: Hur ser infrastrukturen ut kring skolans digitala lärmiljö? Hur bedrivs fortbildning kring den digitala lärmiljön på skolorna? Vilka förutsättningar anser sig lärarna sakna för att undervisa i den digitala lärmiljön? För att undersöka studiens syfte genomfördes en digital enkätundersökning online, där grundskollärare på skolor som satsar på digitala resurser deltog. För att analysera studiens resultat användes tidigare forskning på området samt professionsteorin. Studien visar att majoriteten av den kompetensutveckling som sker inom de skolor där respondenterna som ingår i studien arbetar, sker på ett kollaborativt, kollegialt sätt, där lärarna själva får sköta denna utveckling samt att de inom kollegiet delar med sig av sina erfarenheter och expertis precis som tidigare forskning förespråkar. Detta leder till lärares professionella utveckling (Postholm & Waege, 2016). Trots att majoriteten av lärarna i studien upplever sig ha fått fortbildning inom den digitala lärmiljön, finns det ett glapp där några lärare inte tycks ha givits de förutsättningar de behöver för att undervisa i den digitala lärmiljön. Ett välorganiserat och systematiskt, kollegialt samarbete inom och mellan liknande skolor rekommenderas liksom regelbundna fortbildningsinsatser kollegialt samt riktade insatser på individnivå. Utöver detta rekommenderas regelbundenhet i uppföljningar av utvecklingsarbetet, samt möjlighet för lärarna själva att utvärdera sin professionella digitala kompetens genom förslagsvis DigCompEdu (Redecker, 2017) för att på så sätt synliggöra vilka riktade fortbildningsinsatser som behövs.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/67501
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IDPP)
Fil(er)
gupea_2077_67501_1.pdf (2.289Mb)
Datum
2021-02-02
Författare
Gustafsson, Sofia
Nyckelord
Digital lärmiljö, fortbildning, professionell digital kompetens, professionsteori
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV