• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bedömning av anomi i sammanhängande tal till rörlig bild med ”main concept”-analys

Assessment of anomia through connected speech to a dynamic depiction using main concept analysis

Abstract
Studiens syfte var att undersöka skillnader i ordfinnandeför-måga i sammanhängande tal mellan personer med självupplevd anomi på grund av afasi och personer utan känd hjärnskada. Ytterligare syfte var att undersöka korrelationen mellan prestation vid sammanhängande tal och kon-frontationsbenämning, hos personer med afasi. Videoinspelningar där 36 per-soner utan känd hjärnskada och 37 personer med afasi återberättade till rörlig bild, analyserades med “main concept”-analys. Signifikanta skillnader identi-fierades mellan grupperna då personer utan känd hjärnskada förmedlade mer och i högre grad komplett information. En positiv korrelation identifierades mellan prestation på “main concept”-uppgiften och ett konfrontationsbenäm-ningstest. Då “main concept”-analys bedömer sammanhängande tal kan resul-tatet av analysen tänkas spegla en persons ordfinnandeförmåga i den vardag-liga kommunikationen. I föreliggande studie gjordes bedömningarna percep-tuellt vilket gör metoden tidseffektiv och kliniskt användbar.
Degree
Student essay
Other description
The aim was to examine differences in word finding ability in con-nected speech between individuals with self-reported anomia due to aphasia and non-brain-damaged individuals. Another aim was to examine the correla-tion between performance in connected speech and confrontation naming in individuals with aphasia. Video recordings, in which 36 non-brain-damaged individuals and 37 individuals with aphasia were retelling to a video stimulus, were analyzed with main concept analysis. The non-brain-damaged individu-als conveyed significantly more and to a higher degree complete information. A positive correlation was identified between performance in the main con-cept task and the confrontation naming test. Since the main concept analysis assesses connected speech it is plausible to assume that the result of the anal-ysis reflects an individual’s ability to find words in everyday communication. In the present study the assessments were made perceptually making the method time efficient and clinically useful.
URI
http://hdl.handle.net/2077/67531
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
Student essay (399.9Kb)
Date
2021-02-03
Author
Front, Viktoria
Johansson von Braun, Antonia
Keywords
“Main concept”, anomi, rörlig bild, sammanhängande tal, vuxna
Main concept, anomia, dynamic depiction, connected speech, adults
Series/Report no.
2019
327
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV