Show simple item record

dc.contributor.authorFront, Viktoria
dc.contributor.authorJohansson von Braun, Antonia
dc.date.accessioned2021-02-03T14:17:01Z
dc.date.available2021-02-03T14:17:01Z
dc.date.issued2021-02-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/67531
dc.descriptionThe aim was to examine differences in word finding ability in con-nected speech between individuals with self-reported anomia due to aphasia and non-brain-damaged individuals. Another aim was to examine the correla-tion between performance in connected speech and confrontation naming in individuals with aphasia. Video recordings, in which 36 non-brain-damaged individuals and 37 individuals with aphasia were retelling to a video stimulus, were analyzed with main concept analysis. The non-brain-damaged individu-als conveyed significantly more and to a higher degree complete information. A positive correlation was identified between performance in the main con-cept task and the confrontation naming test. Since the main concept analysis assesses connected speech it is plausible to assume that the result of the anal-ysis reflects an individual’s ability to find words in everyday communication. In the present study the assessments were made perceptually making the method time efficient and clinically useful.sv
dc.description.abstractStudiens syfte var att undersöka skillnader i ordfinnandeför-måga i sammanhängande tal mellan personer med självupplevd anomi på grund av afasi och personer utan känd hjärnskada. Ytterligare syfte var att undersöka korrelationen mellan prestation vid sammanhängande tal och kon-frontationsbenämning, hos personer med afasi. Videoinspelningar där 36 per-soner utan känd hjärnskada och 37 personer med afasi återberättade till rörlig bild, analyserades med “main concept”-analys. Signifikanta skillnader identi-fierades mellan grupperna då personer utan känd hjärnskada förmedlade mer och i högre grad komplett information. En positiv korrelation identifierades mellan prestation på “main concept”-uppgiften och ett konfrontationsbenäm-ningstest. Då “main concept”-analys bedömer sammanhängande tal kan resul-tatet av analysen tänkas spegla en persons ordfinnandeförmåga i den vardag-liga kommunikationen. I föreliggande studie gjordes bedömningarna percep-tuellt vilket gör metoden tidseffektiv och kliniskt användbar.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2019sv
dc.relation.ispartofseries327sv
dc.subject“Main concept”, anomi, rörlig bild, sammanhängande tal, vuxnasv
dc.subjectMain concept, anomia, dynamic depiction, connected speech, adultssv
dc.titleBedömning av anomi i sammanhängande tal till rörlig bild med ”main concept”-analyssv
dc.title.alternativeAssessment of anomia through connected speech to a dynamic depiction using main concept analysissv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record