• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Psychology/ Psykologiska institutionen
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Psychology/ Psykologiska institutionen
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Jag gör rätt av fel anledningar” – sidovinster och inramningar i klimatmeddelanden

"I do the right thing for the wrong reasons" - co-benefits and framing in climate messages

Abstract
I syfte att förbättra formuleringen av meddelanden som uppmanar till klimatvänliga beteenden undersökte denna studie hur sidovinster, inramning av mål och social påverkan i förhållande till klimatbeteenden kan tänkas påverka människors attityd och utförande av dessa. Åtta informanter i åldrarna 23 till 43, varav sex män och två kvinnor, deltog i semistrukturerade intervjuer som utgick ifrån tre klimateffektiva beteenden; åka tåg, shoppa second hand och välja bort animalier. Informanternas svar tyder på att individens betydelse i klimatkampen behöver förtydligas och att det finns en övertro på information som motivation för beteenden. Meddelanden bör innehålla konkret information om hur och varför ett beteende bör utföras, en ekonomisk sidovinst och visa att individens val spelar roll.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/67567
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
magisteruppsats (385.3Kb)
Date
2021-02-05
Author
Fogelholm, Petra
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV