• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Jag får försöka tills det går”

En intervjustudie med 15 elever i grundsärskolan om motivation till skolarbete och lärande.

Abstract
Syfte: Syftet med studien är att genom elevperspektiv synliggöra faktorer som främjar elevers drivkraft och motivation till skolarbete och lärande i grundsärskolan årskurs 7-9. Forsknings-frågor: Vad anser eleverna ger dem motivation i sin skolvardag? Vilka inre och yttre faktorer lyfter eleverna fram som betydelsefulla för sin motivation i undervisningen? Vilken betydelse anser eleverna att lärare har för deras motivation och lärande? Teori: Teoretisk inramning för studien är sociokulturella perspektiv på lärande. Resultatbear-betning och analys görs utifrån olika teoretiska begrepp. KASAM, med delkomponenterna begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet beaktas i studiens analys. Deci och Ryans medbestämmandeteori används för att analysera inre och yttre motivation. Metod: I studien används kvalitativ intervjustudie som metod. 15 semistrukturerade elevin-tervjuer genomfördes i två olika grundsärskolor. I analysen av empirin har tematisk analys-modell använts, för att fånga upp centrala teman i bearbetningen av intervjuerna. Resultat: Resultatet visar att inre motivation är det som eleverna främst relaterar till i sina beskrivningar och intresset för själva ämnet/aktiviteten utgör en viktig drivkraft. Yttre, auto-nom motivation framträder kring elevernas beskrivningar av ämnen de ser som vik-tiga/meningsfulla. Avsaknad av narrativ som handlar om grupparbete/att lära från klasskamra-ter visar på en utvecklingspotential inom detta område. Även narrativ som speglar att eleverna har tydliggjorda mål uppsatta i sitt skolarbete saknas, varför arbete kring formativ bedömning kan utgöra ett utvecklingsområde för grundsärskolan.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/67607
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_67607_1.pdf (1.297Mb)
Date
2021-02-08
Author
Bettinger, Erika
Jonsson, Malin
Keywords
motivation
grundsärskolan
elevperspektiv
sociokulturella perspektiv
KASAM
medbestämmandeteori
Series/Report no.
Magister
HT20 IPS SLU601
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV