dc.contributor.author | Bettinger, Erika | |
dc.contributor.author | Jonsson, Malin | |
dc.date.accessioned | 2021-02-08T16:23:21Z | |
dc.date.available | 2021-02-08T16:23:21Z | |
dc.date.issued | 2021-02-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/67607 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med studien är att genom elevperspektiv synliggöra faktorer som främjar elevers drivkraft och motivation till skolarbete och lärande i grundsärskolan årskurs 7-9. Forsknings-frågor: Vad anser eleverna ger dem motivation i sin skolvardag? Vilka inre och yttre faktorer lyfter eleverna fram som betydelsefulla för sin motivation i undervisningen? Vilken betydelse anser eleverna att lärare har för deras motivation och lärande?
Teori: Teoretisk inramning för studien är sociokulturella perspektiv på lärande. Resultatbear-betning och analys görs utifrån olika teoretiska begrepp. KASAM, med delkomponenterna begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet beaktas i studiens analys. Deci och Ryans medbestämmandeteori används för att analysera inre och yttre motivation.
Metod: I studien används kvalitativ intervjustudie som metod. 15 semistrukturerade elevin-tervjuer genomfördes i två olika grundsärskolor. I analysen av empirin har tematisk analys-modell använts, för att fånga upp centrala teman i bearbetningen av intervjuerna.
Resultat: Resultatet visar att inre motivation är det som eleverna främst relaterar till i sina beskrivningar och intresset för själva ämnet/aktiviteten utgör en viktig drivkraft. Yttre, auto-nom motivation framträder kring elevernas beskrivningar av ämnen de ser som vik-tiga/meningsfulla. Avsaknad av narrativ som handlar om grupparbete/att lära från klasskamra-ter visar på en utvecklingspotential inom detta område. Även narrativ som speglar att eleverna har tydliggjorda mål uppsatta i sitt skolarbete saknas, varför arbete kring formativ bedömning kan utgöra ett utvecklingsområde för grundsärskolan. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magister | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT20 IPS SLU601 | sv |
dc.subject | motivation | sv |
dc.subject | grundsärskolan | sv |
dc.subject | elevperspektiv | sv |
dc.subject | sociokulturella perspektiv | sv |
dc.subject | KASAM | sv |
dc.subject | medbestämmandeteori | sv |
dc.title | ”Jag får försöka tills det går” | sv |
dc.title.alternative | En intervjustudie med 15 elever i grundsärskolan om motivation till skolarbete och lärande. | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |