• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mellanstadieelevers upplevelse av en skönlitteraturbaserad etikundervisning

Middle school pupils experiences of a fictions based teaching in Ethics

Abstract
Denna studie syftar till att undersöka hur elever på mellanstadiet, som deltagit i forskningsprojektet EthicoⅡ, upplever en skönlitteraturbaserad etikundervisning. Empiriinsamling har skett genom elevintervjuer, vilka spelades in, transkriberades och kodades. Där efter gjordes en tematisk analys av materialet, vilket gav två huvudteman och sju underteman. I analys av det insamlade materialet har framgångsfaktorer och utvecklingsområden kunnat identifieras, vilka kan ha bidragit till elevernas olika upplevelser. Dessa framgångsfaktorer och utvecklingsområden synliggör hur undervisningsmodellen i EthiCoⅡ kan utvecklas framåt, om intresse finns att använda undervisningsmodellen igen. Huvudresultatet av denna studie är att elever på mellanstadiet, vilka deltagit i forskningsprojektet EthiCoⅡ, upplever en skönlitteraturbaserad etikundervisning som delvis utvecklande och delvis utmanande. Faktorer vilka tycks vara bidragande till dessa upplevelser är användningen av skönlitteratur i etikundervisningen samt hur väl läraren lyckas skapa gruppkonstellationer där eleverna befinner sig inom varandras proximala utvecklingszoner. Resultatet i denna studie synliggör en skillnad mellan hur eleverna på de två skolorna upplever de genomförda gruppdiskussionerna. Fler elever från den ena skolan upplever gruppdiskussionerna som utmanande, än från den andra skolan. Denna skillnad i upplevelse vore intressant att undersöka mer ingående och vore således en lämplig fortsättning, för framtida forskning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/67667
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_67667_1.pdf (413.2Kb)
Date
2021-02-11
Author
Lejdfelt, Amelie
Keywords
Etisk mångdimensionell kompetens, etikundervisning, skönlitteratur, stödstruktur
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV