Visa enkel post

dc.contributor.authorLejdfelt, Amelie
dc.date.accessioned2021-02-11T14:45:53Z
dc.date.available2021-02-11T14:45:53Z
dc.date.issued2021-02-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/67667
dc.description.abstractDenna studie syftar till att undersöka hur elever på mellanstadiet, som deltagit i forskningsprojektet EthicoⅡ, upplever en skönlitteraturbaserad etikundervisning. Empiriinsamling har skett genom elevintervjuer, vilka spelades in, transkriberades och kodades. Där efter gjordes en tematisk analys av materialet, vilket gav två huvudteman och sju underteman. I analys av det insamlade materialet har framgångsfaktorer och utvecklingsområden kunnat identifieras, vilka kan ha bidragit till elevernas olika upplevelser. Dessa framgångsfaktorer och utvecklingsområden synliggör hur undervisningsmodellen i EthiCoⅡ kan utvecklas framåt, om intresse finns att använda undervisningsmodellen igen. Huvudresultatet av denna studie är att elever på mellanstadiet, vilka deltagit i forskningsprojektet EthiCoⅡ, upplever en skönlitteraturbaserad etikundervisning som delvis utvecklande och delvis utmanande. Faktorer vilka tycks vara bidragande till dessa upplevelser är användningen av skönlitteratur i etikundervisningen samt hur väl läraren lyckas skapa gruppkonstellationer där eleverna befinner sig inom varandras proximala utvecklingszoner. Resultatet i denna studie synliggör en skillnad mellan hur eleverna på de två skolorna upplever de genomförda gruppdiskussionerna. Fler elever från den ena skolan upplever gruppdiskussionerna som utmanande, än från den andra skolan. Denna skillnad i upplevelse vore intressant att undersöka mer ingående och vore således en lämplig fortsättning, för framtida forskning.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectEtisk mångdimensionell kompetens, etikundervisning, skönlitteratur, stödstruktursv
dc.titleMellanstadieelevers upplevelse av en skönlitteraturbaserad etikundervisningsv
dc.title.alternativeMiddle school pupils experiences of a fictions based teaching in Ethicssv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post