Visa enkel post

dc.contributor.authorDahl Barre, Lova
dc.contributor.authorForslund, Hanna
dc.date.accessioned2021-02-12T15:47:22Z
dc.date.available2021-02-12T15:47:22Z
dc.date.issued2021-02-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/67702
dc.descriptionThe present study investigated narrative retelling with the Bus story test in five and six-year-old monolingual and multilingual children with early identified developmental language disorder (DLD). The participant’s retelling was assessed with The Bus Story Test and Narrative Assessment Profile (NAP). The average performance in the whole group was below 2 standard deviations (SD) on Information, below 1 SD on Subordinate clauses and -0,80 SD on Sentence Length. The result showed that monolingual children scored higher than multilingual children on Information, Topic maintenance (NAP 1), Event sequencing (NAP 3), Conjunctive cohesion (NAP 5), Fluency (NAP 6) and NAP Total. Significant correlation was found between Information from The Bus Story test and NAP 1, NAP 3 and NAP total. The current study and its result can contribute to increased knowledge in the field of speech and language pathology regarding narrative retelling in monolingual and multilingual children with DLD. One limitation of the study is that multilingual children were judged according to monolingual test norms. In future studies, multilingual norms are warranted and dynamic assessment could be of interest.sv
dc.description.abstractI föreliggande studie undersöktes återberättande med Bussagan hos fem- och sexåriga en- och flerspråkiga barn med tidigt identifierad språkstörning. Deltagarnas återberättande bedömdes med Bussagan och Narrative Assessment Profile (NAP). Genomsnittligt presterade gruppen -2,3 standardavvikelser ( SD ) på Information, - 1,07 SD på Bisatser och -0,80 SD på Satslängd. Resultatet visade att de enspråkiga barnen presterade signifikant högre än de flerspråkiga barnen gällande Information, Upprätthållande av ämnet (NAP 1), Händelsesekvenserin g ( NAP 3) , Kohesion av konjunktioner ( NAP 5), Flyt (NAP 6) och NAP total. Signifikanta samband fanns mellan Bussagans parameter Information och NAPs dimensioner NAP 1, NAP 3 och NAP Total . Studiens resultat kan bidra med en ökad kunskap inom det logopediska fältet gällande återberättarförmågan hos en- och flerspråkiga barn med språkstörning. En begränsning i studien är att flerspråkiga barn bedömdes med enspråkiga testnormer. I framtida studier efterfrågas flerspråkiga normer alternativt dynamisk bedömning.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2020sv
dc.relation.ispartofseries341sv
dc.subjectÅterberättande, barn, flerspråkighet, språkstörning, Bussagan, NAPsv
dc.subjectNarrative retelling, children, multilingualism, Developmental language disorder, Bus story test, NAPsv
dc.titleÅterberättarförmågan hos fem- och sexåriga en- och flerspråkiga barn med tidigt identifierad språkstörningsv
dc.title.alternativeNarrative retelling in five and six year old monolingual and multilingual children with early identified language impairmentsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post