Can a parental questionnaire about children’s reading ability identify dyslexia in school children?
Kan ett föräldraskattningsformulär om barns läsförmåga identifiera dyslexi hos skolbarn?
Sammanfattning
In today's society, great demands are placed on people’s reading and
writing ability. Studies have shown that children with dyslexia are at greater risk of
developing depression and anxiety than other children. Therefore, a time and costeffective
screening instrument is needed to identify dyslexia at an early age. The
present study aims to further investigate and evaluate whether dyslexia can be
identified in school children through the parental questionnaire Short Dyslexia
Scale (SDS). The study includes a dyslexia group and a control group where the
parents filled out the questionnaire. Scores from a standardized word decoding test
and listening comprehension test were also collected. The study’s results show that
SDS can be used to identify dyslexia in school children as it showed significant
differences between the groups and no overlap in individual results. There was a
large difference in performance between the groups on testing and their test results
were in good agreement with the parents’ SDS ratings.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
I dagens samhälle ställs stora krav på människors läs- och
skrivförmåga. Studier har visat att barn med dyslexi löper större risk att utveckla
depression och ångest än andra barn. Man eftersträvar därför ett tids- och
kostnadseffektivt screeninginstrument för att identifiera dyslexi i tidig ålder.
Föreliggande studie syftar till att vidare undersöka och utvärdera om
föräldraskattningsformuläret Short dyslexia Scale (SDS) kan identifiera dyslexi
hos skolbarn. Studien inkluderar en dyslexigrupp och en kontrollgrupp där barnens
föräldrar fått fylla i frågeformuläret. Poäng från ett standardiserat
ordavkodningstest samt hörförståelsetest samlades också in. Studiens resultat visar
att SDS kan identifiera dyslexi hos skolbarn då det visade signifikanta skillnader
mellan grupperna och inget överlapp i enskilda resultat. Det blev stor skillnad i
prestation mellan grupperna på testning samt deras resultat överensstämde väl med
föräldrarnas skattningar.
Samlingar
Fil(er)
Datum
2021-02-12Författare
Löfstedt, Matilda
Hellman, Astrid
Nyckelord
dyslexia, screening, parental questionnaire, diagnosis, reading
dyslexi, screening, föräldraskattningsformulär, diagnos, läsning
Serie/rapportnr.
2020
347
Språk
eng