• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Magisteruppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Can a parental questionnaire about children’s reading ability identify dyslexia in school children?

Kan ett föräldraskattningsformulär om barns läsförmåga identifiera dyslexi hos skolbarn?

Sammanfattning
In today's society, great demands are placed on people’s reading and writing ability. Studies have shown that children with dyslexia are at greater risk of developing depression and anxiety than other children. Therefore, a time and costeffective screening instrument is needed to identify dyslexia at an early age. The present study aims to further investigate and evaluate whether dyslexia can be identified in school children through the parental questionnaire Short Dyslexia Scale (SDS). The study includes a dyslexia group and a control group where the parents filled out the questionnaire. Scores from a standardized word decoding test and listening comprehension test were also collected. The study’s results show that SDS can be used to identify dyslexia in school children as it showed significant differences between the groups and no overlap in individual results. There was a large difference in performance between the groups on testing and their test results were in good agreement with the parents’ SDS ratings.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
I dagens samhälle ställs stora krav på människors läs- och skrivförmåga. Studier har visat att barn med dyslexi löper större risk att utveckla depression och ångest än andra barn. Man eftersträvar därför ett tids- och kostnadseffektivt screeninginstrument för att identifiera dyslexi i tidig ålder. Föreliggande studie syftar till att vidare undersöka och utvärdera om föräldraskattningsformuläret Short dyslexia Scale (SDS) kan identifiera dyslexi hos skolbarn. Studien inkluderar en dyslexigrupp och en kontrollgrupp där barnens föräldrar fått fylla i frågeformuläret. Poäng från ett standardiserat ordavkodningstest samt hörförståelsetest samlades också in. Studiens resultat visar att SDS kan identifiera dyslexi hos skolbarn då det visade signifikanta skillnader mellan grupperna och inget överlapp i enskilda resultat. Det blev stor skillnad i prestation mellan grupperna på testning samt deras resultat överensstämde väl med föräldrarnas skattningar.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/67708
Samlingar
  • Magisteruppsatser
Fil(er)
Student essay (9.157Mb)
Datum
2021-02-12
Författare
Löfstedt, Matilda
Hellman, Astrid
Nyckelord
dyslexia, screening, parental questionnaire, diagnosis, reading
dyslexi, screening, föräldraskattningsformulär, diagnos, läsning
Serie/rapportnr.
2020
347
Språk
eng
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV