• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konflikthantering i förskolan

- Pedagogers olika förhållningssätt vid konflikter mellan barn

Abstract
Abstract Syftet med studien är att undersöka pedagogernas agerande i de konflikter mellan barn som sker på förskolan i den fria leken. Våra frågeställningar är: 1. Vilka förhållningssätt är vanligast att pedagogerna använder när det uppstår konflikter mellan barn i den fria leken? 2. I vilken utsträckning använder pedagogerna konfliktsituationerna som lärtillfällen? 3. Hur reflekterar pedagogerna över de förhållningssätt de använder sig av vid konflikthantering? De begrepp som blir centrala i studien är konflikt, konflikthantering, makt, lågaffektivt bemötande, barnsyn samt sociala berättelser. I avsnittet om tidigare forskning presenteras artiklar som berör pedagogers agerande och vilka förhållningssätt de använder sig av. Metoden i studien är observationer och fältanteckningar. Observationerna genomfördes på tre olika avdelningar med åldrarna 1-5 år på en förskola. Efter observationerna har samtal med berörda pedagoger om deras agerande och tankar kring konflikthantering ägt rum. Vi hoppas att med denna studie kunna ge mer kunskap och tips kring förhållningssätt i konflikthantering. Resultatet av denna studie visar att pedagogerna använder flera olika förhållningssätt i de konflikter som sker i förskolan. De visar också att pedagogerna i stor utsträckning använder konflikter för att skapa lärtillfällen. De förhållningssätt som observerats i tidigare studier liknar det som framkommit i vår studie. Barncentrerad medling är de förhållningssätt som vi sett att pedagogerna använder sig av mest. Lärtillfällen blev synligt i 53 av 76 observationer.
URI
http://hdl.handle.net/2077/67711
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
Examensarbete (691.8Kb)
Date
2020
Author
Johansson, Frida
Myhre, Sofie
Neves, Natalie
Keywords
Förskola
konflikt
konflikthantering
pedagoger
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV