• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konflikthantering i förskolan

- Pedagogers olika förhållningssätt vid konflikter mellan barn

Sammanfattning
Abstract Syftet med studien är att undersöka pedagogernas agerande i de konflikter mellan barn som sker på förskolan i den fria leken. Våra frågeställningar är: 1. Vilka förhållningssätt är vanligast att pedagogerna använder när det uppstår konflikter mellan barn i den fria leken? 2. I vilken utsträckning använder pedagogerna konfliktsituationerna som lärtillfällen? 3. Hur reflekterar pedagogerna över de förhållningssätt de använder sig av vid konflikthantering? De begrepp som blir centrala i studien är konflikt, konflikthantering, makt, lågaffektivt bemötande, barnsyn samt sociala berättelser. I avsnittet om tidigare forskning presenteras artiklar som berör pedagogers agerande och vilka förhållningssätt de använder sig av. Metoden i studien är observationer och fältanteckningar. Observationerna genomfördes på tre olika avdelningar med åldrarna 1-5 år på en förskola. Efter observationerna har samtal med berörda pedagoger om deras agerande och tankar kring konflikthantering ägt rum. Vi hoppas att med denna studie kunna ge mer kunskap och tips kring förhållningssätt i konflikthantering. Resultatet av denna studie visar att pedagogerna använder flera olika förhållningssätt i de konflikter som sker i förskolan. De visar också att pedagogerna i stor utsträckning använder konflikter för att skapa lärtillfällen. De förhållningssätt som observerats i tidigare studier liknar det som framkommit i vår studie. Barncentrerad medling är de förhållningssätt som vi sett att pedagogerna använder sig av mest. Lärtillfällen blev synligt i 53 av 76 observationer.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/67711
Samlingar
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Fil(er)
Examensarbete (691.8Kb)
Datum
2020
Författare
Johansson, Frida
Myhre, Sofie
Neves, Natalie
Nyckelord
Förskola
konflikt
konflikthantering
pedagoger
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV