dc.contributor.author | Johansson, Emma | |
dc.contributor.author | Walderstedt, Elisabeth | |
dc.date.accessioned | 2021-02-17T17:36:42Z | |
dc.date.available | 2021-02-17T17:36:42Z | |
dc.date.issued | 2021-02-17 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/67740 | |
dc.description.abstract | Sedan 1 juli 2019 är skolorna enligt lag (SFS 2018:1098) ålagda att följa garantin för tidiga stödinsatser inom områdena läsa och skriva. Syftet med vår studie var att få en bild av hur ga-rantin fungerar i praktiken utifrån speciallärares inom språk, - läs- och skrivutveckling utsagor samt hur garantin tolkas av desamma. Kritisk pragmatism användes som teoretisk utgångs-punkt tillsammans med de specialpedagogiska perspektiven kategoriskt perspektiv, relation-ellt perspektiv och dilemmaperspektivet. Med kvalitativa, halvstrukturerade intervjuer samla-des datamaterialet in och tolkades utifrån en hermeneutisk ansats. Resultatet visade att stödin-satser så tidigt som möjligt och en tidig undervisning i fonologisk medvetenhet enligt speci-allärarna var svaret på rätt stöd i rätt tid men att det i praktiken ännu inte var organiserat så. Att lagstadga evidensbaserade moment framkom i resultatet inte hos speciallärarna innebära att arbetet blev effektivare och kunskapen om vad som behövdes i verksamheten fanns redan hos speciallärarna. Samråd mellan lärare och speciallärare visade sig enligt speciallärarna vara avgörande för elevers läs- och skrivutveckling men fungerade ännu inte fullt ut i praktiken. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magister | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT20 IPS SLS601 | sv |
dc.subject | tidiga stödinsatser | sv |
dc.subject | läs- och skrivutveckling | sv |
dc.subject | speciallärare | sv |
dc.subject | samråd | sv |
dc.subject | fonologisk medvetenhet | sv |
dc.subject | framgångsrik undervisning | sv |
dc.subject | kritisk pragmatism | sv |
dc.subject | hermeneutik | sv |
dc.title | Rätt stöd i rätt tid - garantin i praktiken | sv |
dc.title.alternative | Hur garantin för tidiga stödinsatser fungerar i praktiken och hur den tolkas utifrån utsagor från speciallärare inom språk-, läs- och skrivutveckling. | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |