Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Emma
dc.contributor.authorWalderstedt, Elisabeth
dc.date.accessioned2021-02-17T17:36:42Z
dc.date.available2021-02-17T17:36:42Z
dc.date.issued2021-02-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/67740
dc.description.abstractSedan 1 juli 2019 är skolorna enligt lag (SFS 2018:1098) ålagda att följa garantin för tidiga stödinsatser inom områdena läsa och skriva. Syftet med vår studie var att få en bild av hur ga-rantin fungerar i praktiken utifrån speciallärares inom språk, - läs- och skrivutveckling utsagor samt hur garantin tolkas av desamma. Kritisk pragmatism användes som teoretisk utgångs-punkt tillsammans med de specialpedagogiska perspektiven kategoriskt perspektiv, relation-ellt perspektiv och dilemmaperspektivet. Med kvalitativa, halvstrukturerade intervjuer samla-des datamaterialet in och tolkades utifrån en hermeneutisk ansats. Resultatet visade att stödin-satser så tidigt som möjligt och en tidig undervisning i fonologisk medvetenhet enligt speci-allärarna var svaret på rätt stöd i rätt tid men att det i praktiken ännu inte var organiserat så. Att lagstadga evidensbaserade moment framkom i resultatet inte hos speciallärarna innebära att arbetet blev effektivare och kunskapen om vad som behövdes i verksamheten fanns redan hos speciallärarna. Samråd mellan lärare och speciallärare visade sig enligt speciallärarna vara avgörande för elevers läs- och skrivutveckling men fungerade ännu inte fullt ut i praktiken.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagistersv
dc.relation.ispartofseriesHT20 IPS SLS601sv
dc.subjecttidiga stödinsatsersv
dc.subjectläs- och skrivutvecklingsv
dc.subjectspecialläraresv
dc.subjectsamrådsv
dc.subjectfonologisk medvetenhetsv
dc.subjectframgångsrik undervisningsv
dc.subjectkritisk pragmatismsv
dc.subjecthermeneutiksv
dc.titleRätt stöd i rätt tid - garantin i praktikensv
dc.title.alternativeHur garantin för tidiga stödinsatser fungerar i praktiken och hur den tolkas utifrån utsagor från speciallärare inom språk-, läs- och skrivutveckling.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record