• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rätt stöd i rätt tid - garantin i praktiken

Hur garantin för tidiga stödinsatser fungerar i praktiken och hur den tolkas utifrån utsagor från speciallärare inom språk-, läs- och skrivutveckling.

Sammanfattning
Sedan 1 juli 2019 är skolorna enligt lag (SFS 2018:1098) ålagda att följa garantin för tidiga stödinsatser inom områdena läsa och skriva. Syftet med vår studie var att få en bild av hur ga-rantin fungerar i praktiken utifrån speciallärares inom språk, - läs- och skrivutveckling utsagor samt hur garantin tolkas av desamma. Kritisk pragmatism användes som teoretisk utgångs-punkt tillsammans med de specialpedagogiska perspektiven kategoriskt perspektiv, relation-ellt perspektiv och dilemmaperspektivet. Med kvalitativa, halvstrukturerade intervjuer samla-des datamaterialet in och tolkades utifrån en hermeneutisk ansats. Resultatet visade att stödin-satser så tidigt som möjligt och en tidig undervisning i fonologisk medvetenhet enligt speci-allärarna var svaret på rätt stöd i rätt tid men att det i praktiken ännu inte var organiserat så. Att lagstadga evidensbaserade moment framkom i resultatet inte hos speciallärarna innebära att arbetet blev effektivare och kunskapen om vad som behövdes i verksamheten fanns redan hos speciallärarna. Samråd mellan lärare och speciallärare visade sig enligt speciallärarna vara avgörande för elevers läs- och skrivutveckling men fungerade ännu inte fullt ut i praktiken.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/67740
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
main article (719.4Kb)
Datum
2021-02-17
Författare
Johansson, Emma
Walderstedt, Elisabeth
Nyckelord
tidiga stödinsatser
läs- och skrivutveckling
speciallärare
samråd
fonologisk medvetenhet
framgångsrik undervisning
kritisk pragmatism
hermeneutik
Serie/rapportnr.
Magister
HT20 IPS SLS601
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV