“Ja, vad är fara illa egentligen”
En kvalitativ intervjustudie med förskollärare om vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet gällande barn som far illa
Sammanfattning
Förskollärarens profession ska grunda sig på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, för
att skapa så goda förutsättningar som möjligt för barnen. Utifrån detta har en undersökning
gjorts angående vad sex förskollärare baserade sina val på när de kom till barn som far illa.
Syftet med uppsatsen var att se om valen gjordes på vetenskaplig grund och/eller beprövad
erfarenhet. En kvalitativ intervjustudie tog sin form och analyserades utefter fenomenologisk
metod. Det teoretiska ramverket utgick från den evidensbaserade praktiken som med sina
centrala begrepp vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet används som analysverktyg.
Resultaten visar att begreppen är komplexa och öppna för tolkning vilket gör att alla med
avstamp i sina tidigare erfarenheter handlar på olika sätt.
Fil(er)
Datum
2020Författare
Källholm, Jennie
Levin-Vikberg, Frida
Pringle, Kristin
Nyckelord
Barn som far illa
vetenskaplig grund
beprövad erfarenhet
evidensbaserad praktik
Språk
swe