• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den nyutexaminerade sjuksköterskans upplevelser av första året i yrket.

The newly graduated nurses´ perception of the first year of work.

Sammanfattning
Bakgrund: Tidigare studier poängterar att den nyutexaminerade sjuksköterskan upplevs otillräcklig efter examen. Samtidigt ser vi i samhället höga förväntningar på hur hen bör prestera som legitimerad sjuksköterska och en massiv efterfrågan av kompetens, flexibilitet och intensivt arbete. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka den nyutexaminerade sjuksköterskans upplevelse av kliniskt arbete inom slutenvården under det första året. Metod: Metoden vald i denna studie är en litteraturöversikt. För att finna relevant data till studien utfördes informationssökning i tre olika databaser; PubMed, Cinahl och Scopus. Analys av data gjordes i form av en innehållsanalys enligt Friberg (2017). Resultat: Resultatet utgörs av tre teman: Upplevelser av att jobba som sjuksköterska, Kollegialt samarbete och Faktorer av betydelse för fortsatt utveckling. Den nyutexaminerade sjuksköterskan var beroende av stöd från erfarna kollegor och speglade till stor del sin nya roll som sjuksköterska i sin omgivning. Handledning från en erfaren sjuksköterska vägledde och hjälpte den nya sjuksköterskan i såväl yrket, som socialt på den nya arbetsplatsen. Sjuksköterskorna kände sig ofta oförberedda och bävade inför att akuta situationer skulle uppstå bland de patienter hen hade det huvudsakliga ansvaret för. Slutsatser och implikationer: De nyutexaminerade sjuksköterskorna upplevde det första året påfrestande samt att deras kompetens var otillräcklig. Det blir uppenbart att sjuksköterskeutbildningen endast kan ge grundläggande kunskap om vårdandet. Praktisk erfarenhet är en nödvändighet och erhålls i samband med vårdande och reflektion. Denna studie tyder på att det finns svagheter i transitionen från student till sjuksköterska. En god transition är väsentlig för att utveckla kompetenta sjuksköterskor som bedriver säker vård. Vidare forskning bör göras huruvida utbildningen kan förbättras men även åtgärder som möjliggör en smidigare transition.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/67921
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
Fil(er)
gupea_2077_67921_1.pdf (322.8Kb)
Datum
2021-02-26
Författare
Nordangård, Molly
Sjögren, My
Nyckelord
första året, novis till expert, nyutexaminerad sjuksköterska, transition, upplevelse
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV