Show simple item record

dc.contributor.authorDrotz, Klara
dc.date.accessioned2021-03-04T10:10:20Z
dc.date.available2021-03-04T10:10:20Z
dc.date.issued2021-03-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/67967
dc.description.abstractSyfte: Syftet med denna studie är att undersöka och kartlägga hur kvinnokroppen och dess funktioner framställs i PR- och reklamsammanhang för företag som säljer hygienprodukter för kvinnor, specifikt Libresse. Teori: Feminism vs. postfeminism, PR-kritik, socialsemiotik Metod: Kritisk diskursanalys (CDA), multimodal innehållsanalys, kritisk PR-analys Material: Studien baseras på material från Libresse kampanj Wombstories. En kampanjvideo på 3 minuter och 18 sekunder kombinerat med text- och bildmaterial hämtat från hemsidan; kampanjens huvudsida samt åtta stycken artiklar kopplade till kampanjen. Resultat: Resultat visar på att Libresse till skillnad från i sina tidigare kampanjer valt att adressera frågor och ämnen som är kopplade till kvinnokroppen men som inte är direkt kopplade till mens eller det kvinnliga könet. Det finns en viss bredd i den tematiska och demografiska representationen men bland annat marginaliserade grupper förblir underrepresenterade, till exempel transpersoner eller personer med funktionsvariationer. Övergripande är Wombstories en kampanj med tydligt närvarande CSR eftersom de tar upp och behandlar ämnen som inte är direkt kopplade till deras produkter eller verksamhet men är teman som berör deras kunder och målgrupper.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries1132sv
dc.subjectFeminism, postfeminism, kvinnokroppens framställning/roll i medier, PR-kritik, Corporate Social Responsibility (CSR), kommersialiserad hållbarhetsv
dc.titleBLOOD-REDWASHING - En kritisk innehållsanalys av kvinnokroppens representation för kommersiellt syfte och PR i en kampanj av Libressesv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record