• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vad motiverar SFI-deltagare att lära sig svenska? En kvalitativ studie om vad som motiverar deltagare på SFI att lära sig svenska som andraspråk.

Sammanfattning
Den här uppsatsen handlar om vad som motiverar vuxna inlärare att lära sig svenska på SFI. Begreppet motivation har visat sig vara både svårdefinierat och abstrakt, men det är trots allt en av de viktigaste komponenterna när det kommer till andraspråksinlärning (Dörnyei 1998:117). Det finns många olika typer av motivation och de framställs ofta stå i kontrast till varandra. Vad denna undersökning har visat är dock att detta kanske inte alltid är fallet, utan att det kan finnas samband mellan olika typer av motivation. För att kunna individanpassa undervisningen vore det bra att veta vad som motiverar inlärarna. För att ge lärare i svenska för invandrare en bättre bakgrund till vad som motiverar deras elever har jag i denna uppsats undersökt huruvida olika typer av motivation kan bero på olika kulturella bakgrunder. För att ta reda på detta intervjuade jag nio personer från olika länder. Beroende på vad de svarade kategoriserade jag deras motivationstyp som instrumentell eller integrativ. Exempel på instrumentell motivation är att en inlärare lär sig svenska för att kunna hitta ett jobb eller studera vidare. Ett exempel på integrativ motivation är istället att en inlärare vill lära sig målspråket för att kunna identifiera sig med målspråkstalarna (Abrahamsson 2009:207). Dessa motivationstyper framställs ofta, som nämns ovan, stå i kontrast till varandra. Men en av insikterna under arbetet med undersökningen var att integrativ motivation kan vara ett delmål på vägen mot ett instrumentellt mål (se avsnitt 7.2.).
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/67994
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
Uppsats (772.4Kb)
Datum
2021-03-08
Författare
Fransson, Alexandra
Nyckelord
motivation
SFI
andraspråksinlärning
instrumentell och integrativ motivation
intern och extern motivation
kulturell bakgrund
Serie/rapportnr.
Uppsats
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV