• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Uppfattningar om Sfi, Sfi-elever och det svenska språkets roll för integration. En kritisk diskursanalys av en partipolitisk debattartikel

Sammanfattning
Studiens syfte är att undersöka bilden av Sfi, Sfi-elever och det svenska språkets roll för integration i en debattartikel från Svenska Dagbladet sommaren 2019 författad av Moderaterna. Med hjälp av språkanalytiska verktyg från kritisk diskursanalys och systemisk-funktionell grammatik, i form av transitiv analys och analys av sociala deltagare, har följande resultat framkommit. Sammanfattningsvis anger Moderaterna att för många nya invånare inte lär sig svenska tillräckligt mycket och snabbt. Att svenskinlärningen går för långsamt menar man leder till olika villkor på arbetsmarknaden, bristande sammanhållning inom befolkningen och parallella samhällen. En beskrivning av orsakerna till varför många Sfi-elever avbryter eller inte fullföljer sina studier saknas. Skulden för problemen bär den samlade politiken och skolan, menar Moderaterna. Lösningen är, enligt artikelförfattarna, att ställa högre krav på Sfi-eleverna i form av en individuell prestationsplan och att dra in ekonomiska ersättningar för dem som inte uppfyller kraven. Elever som har egen försörjning under sin studietid nämns inte. Svenskarna och svenska samhället framställs som aktiva, handlingskraftiga, och avgörande för sammanhållningen i Sverige. De nya invånarna, närmare bestämt Sfi-eleverna som denna studies syfte fokuserar på, förknippas med avbrutna och ej fullföljda studier, bristande svenska, att stå utanför samhället, och parallella samhällen. Debattartikeln ger inte utrymme för nya invånare att ge sin syn på situationen, vilka orsaker det finns till studieavbrott, eller varför det kan vara svårt för en del att slutföra Sfi.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/67995
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Fil(er)
Uppsats (831.7Kb)
Datum
2021-03-08
Författare
Brunnegård, Elisabet
Nyckelord
Kritisk diskursanalys
systemisk-funktionell grammatik
transitiv analys
Moderaterna
integration
Sfi
svenska språket
Serie/rapportnr.
Uppsats
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV