”Det var bättre än inget…” - En kvalitativ studie om distansundervisning i alfabetiseringsgrupper ur ett lärar- och elevperspektiv
Abstract
Under våren 2020 drabbade Coronapandemin Sverige. I mars tvingades bland annat
vuxenutbildningen och sfi att över en natt lägga om hela sin verksamhet till
distansundervisning. En av grupperna som finns på sfi kallas alfabetiseringsgrupp.
Här studerar människor med ingen eller begränsad erfarenhet av att gå i skola. För en
framgångsrik alfabetiseringsundervisning finns utifrån forskning och mångårig
erfarenhet, några centrala utgångspunkter.
Uppsatsens syfte är att genom att undersöka några deltagare och lärare i
alfabetiseringsgruppers upplevelser av distansundervisningen, bidra med kunskap om
ämnet. Ett område som hittills i stort sett är outforskat, både i Sverige och
internationellt. Materialet till uppsatsen har samlats in genom sju semistrukturerade
intervjuer med tre lärare respektive fyra deltagare ifrån fyra olika skolor i en stor stad
i Västsverige.
Studien antar en sociokulturell ansats som förutsätter att språk lärs i sociala
sammanhang, och att interaktion har en central roll för utvecklandet av grundläggande
litteracitet och ett andraspråk. Vidare utgår uppsatsen från Bartons begrepp ekologisk
litteracitet.
I resultatet framkommer en upplevelse av distansstudierna som ”bättre än
ingenting”, men att de eftersom de upplevts som bristfälliga av denna målgrupp med
sina specifika behov av konkreta tillvägagångsätt och klassrumsinteraktionen, där
både läraren och klasskamraterna är viktiga stöttepelare i språkutvecklingen samt för
motivations skull, konstateras inte kunna ersätta klassrumsundervisningen.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2021-03-08Author
Persson, Sofie
Keywords
distansstudier
sfi
alfabetisering
grundläggande litteracitet
digitala resurser
Series/Report no.
Uppsats
Language
swe