Språk- och kunskapsutveckling för nyanlända elever i undervisningen. En studie med ämneslärare och sva-lärare på högstadiet åk 7-9
Abstract
Den här undersökningen handlar om nyanlända elevers språk- och
kunskapsutveckling i undervisningen. Syftet med studien är att undersöka vad
sva-lärare och ämneslärare upplever som viktigt och vilka faktorer som lärarna
betraktar som betydelsefulla för nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling
samt skillnader och likheter ur deras perspektiv. Arbetet fokuserar på att få en
inblick i hur lärarna arbetar med sitt språkutvecklande arbetssätt i undervisningen.
För att besvara studiens frågeställningar har undersökningen genomförts kvalitativt
genom en semistrukturerad intervju. Studien har genomförts med fem
högstadielärare, där två av dem arbetar som ämneslärare i SO och matte/NO och tre
är sva-lärare. Resultatet visade att det finns flera faktorer som påverkar nyanlända
elevers språk- och kunskapsutveckling. De faktorer som lärarna lyfte fram och som
har stor betydelse för en effektiv språkutveckling är bland annat: stöttning,
stödstruktur, tydlighet, trygghet, interaktion, motivation, kartläggning, samverkan,
samt att använda elevernas flerspråkighet och erfarenhet som resurs i
undervisningen. Lärarnas arbetssätt fokuserar på språk- och kunskapsutveckling, där
undervisningen baseras utifrån genrepedagogikmodellen och alltid utgår från
elevernas kunskapsnivå. Lärarna betonar även vikten av att främja nyanlända elevers
skolframgång genom att stötta eleverna på olika sätt samt att ge hög kognitiv
utmaning, vilket ses som en gynnsam faktor. Dessutom finns det skillnader i
arbetssättet mellan ämneslärarna och sva-lärarna. Resultatet i min studie är i linje
med tidigare forskning och det visar att lärarna genom olika metoder och strategier
kan genomföra sin undervisning på ett effektivt sätt, vilket främjar elevernas
språkutveckling.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2021-03-08Author
Truong, Thao
Keywords
undervisning av nyanlända elever
språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
kartläggning
genrepedagogik
Series/Report no.
Uppsats
Language
swe