• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Språk- och kunskapsutveckling för nyanlända elever i undervisningen. En studie med ämneslärare och sva-lärare på högstadiet åk 7-9

Abstract
Den här undersökningen handlar om nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling i undervisningen. Syftet med studien är att undersöka vad sva-lärare och ämneslärare upplever som viktigt och vilka faktorer som lärarna betraktar som betydelsefulla för nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling samt skillnader och likheter ur deras perspektiv. Arbetet fokuserar på att få en inblick i hur lärarna arbetar med sitt språkutvecklande arbetssätt i undervisningen. För att besvara studiens frågeställningar har undersökningen genomförts kvalitativt genom en semistrukturerad intervju. Studien har genomförts med fem högstadielärare, där två av dem arbetar som ämneslärare i SO och matte/NO och tre är sva-lärare. Resultatet visade att det finns flera faktorer som påverkar nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling. De faktorer som lärarna lyfte fram och som har stor betydelse för en effektiv språkutveckling är bland annat: stöttning, stödstruktur, tydlighet, trygghet, interaktion, motivation, kartläggning, samverkan, samt att använda elevernas flerspråkighet och erfarenhet som resurs i undervisningen. Lärarnas arbetssätt fokuserar på språk- och kunskapsutveckling, där undervisningen baseras utifrån genrepedagogikmodellen och alltid utgår från elevernas kunskapsnivå. Lärarna betonar även vikten av att främja nyanlända elevers skolframgång genom att stötta eleverna på olika sätt samt att ge hög kognitiv utmaning, vilket ses som en gynnsam faktor. Dessutom finns det skillnader i arbetssättet mellan ämneslärarna och sva-lärarna. Resultatet i min studie är i linje med tidigare forskning och det visar att lärarna genom olika metoder och strategier kan genomföra sin undervisning på ett effektivt sätt, vilket främjar elevernas språkutveckling.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/68000
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
View/Open
Uppsats (339.3Kb)
Date
2021-03-08
Author
Truong, Thao
Keywords
undervisning av nyanlända elever
språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
kartläggning
genrepedagogik
Series/Report no.
Uppsats
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV