Show simple item record

dc.contributor.authorTruong, Thao
dc.date.accessioned2021-03-08T13:23:05Z
dc.date.available2021-03-08T13:23:05Z
dc.date.issued2021-03-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68000
dc.description.abstractDen här undersökningen handlar om nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling i undervisningen. Syftet med studien är att undersöka vad sva-lärare och ämneslärare upplever som viktigt och vilka faktorer som lärarna betraktar som betydelsefulla för nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling samt skillnader och likheter ur deras perspektiv. Arbetet fokuserar på att få en inblick i hur lärarna arbetar med sitt språkutvecklande arbetssätt i undervisningen. För att besvara studiens frågeställningar har undersökningen genomförts kvalitativt genom en semistrukturerad intervju. Studien har genomförts med fem högstadielärare, där två av dem arbetar som ämneslärare i SO och matte/NO och tre är sva-lärare. Resultatet visade att det finns flera faktorer som påverkar nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling. De faktorer som lärarna lyfte fram och som har stor betydelse för en effektiv språkutveckling är bland annat: stöttning, stödstruktur, tydlighet, trygghet, interaktion, motivation, kartläggning, samverkan, samt att använda elevernas flerspråkighet och erfarenhet som resurs i undervisningen. Lärarnas arbetssätt fokuserar på språk- och kunskapsutveckling, där undervisningen baseras utifrån genrepedagogikmodellen och alltid utgår från elevernas kunskapsnivå. Lärarna betonar även vikten av att främja nyanlända elevers skolframgång genom att stötta eleverna på olika sätt samt att ge hög kognitiv utmaning, vilket ses som en gynnsam faktor. Dessutom finns det skillnader i arbetssättet mellan ämneslärarna och sva-lärarna. Resultatet i min studie är i linje med tidigare forskning och det visar att lärarna genom olika metoder och strategier kan genomföra sin undervisning på ett effektivt sätt, vilket främjar elevernas språkutveckling.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesUppsatssv
dc.subjectundervisning av nyanlända eleversv
dc.subjectspråk- och kunskapsutvecklande arbetssättsv
dc.subjectkartläggningsv
dc.subjectgenrepedagogiksv
dc.titleSpråk- och kunskapsutveckling för nyanlända elever i undervisningen. En studie med ämneslärare och sva-lärare på högstadiet åk 7-9sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record