• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Literature, History of Ideas, and Religion / Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
  • Kandidatuppsater / Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Literature, History of Ideas, and Religion / Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
  • Kandidatuppsater / Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Allsidighet och andlig utveckling i HKK* Ideologisk- och narrativanalys av lärarutbildningstexter *Hem- och konsumentkunskap

Pluralism and Spiritual Development in Home Economic Ideological and Narrative Analysis of Teacher Education Texts

Sammanfattning
Den här uppsatsens syfte är breddning av lärares förståelse av den mänskliga rättigheten till allsidighet eller pluralism i Sveriges utbildningssystem och barns rätt till andlig utveckling i skolan, utifrån kristen övertygelse och andlighet, och fördjupat i hem- och konsumentkunskap, HKK. Metoden är ideologi- och narrativanalys med normativ metod. Materialet utgörs av texter ur kurslitteratur. Teori hämtas från relevanta juridik, tidigare forskning och filosofi. Analysen beskriver och diskuterar nuläget och brister text för text, utifrån allsidighet och andlig utveckling, med fokus på kristnas rätt till sitt perspektiv. Den första slutsatsen är att det finns en brist allsidighet genom en implicit sekulär norm. Den andra är att det behövs mer tros- och livsåskådningsmässigt normkritisk teori och grundsyn, genom bland annat mer kunskap från tros- och livsåskådningsvetenskap. Avslutningsvis diskuteras risker med bristen på allsidighet, steg för mer tros- och livsåskådningsmässig normkritik och för barns andliga och moraliska utveckling relevant kunskap. Det ges också förslag på vidare forskning för att stödja lärare i allsidig undervisning, hälsofrämjande skolutveckling och olika elevers andliga utveckling.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/68078
Samlingar
  • Kandidatuppsater / Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
Fil(er)
gupea_2077_68078_1.pdf (959.7Kb)
Datum
2021-03-16
Författare
Sundberg, Nicklas
Nyckelord
andlig utveckling
barns rätt
hem- och konsumentkunskap
religionsfilosofi
andlig utbildning
kristendom
sekularism
normkritik
pedagogisk grundsyn
fostran
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV