• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”WHY 1984 WON’T BE LIKE 1984” - En kvalitativ innehållsanalys av Apples reklamfilmer över tid

Abstract
Syfte: Syftet med den här studien är undersöka Apples reklamfilmer över tid. Studien kommer utgå ifrån teorier som konvergens, utopi och reklam. Teori: Konvergens, Utopi och Reklam Metod: Multimodal kritisk diskursanalys i kombination med semiotik analys Material: Studien utgår ifrån 3 av Apples reklamfilmer. Den första är 1984 som släpptes 1984, den andra är Performa som släpptes 1993 och den sista är Family Man som släpptes 2010. Resultat: Det övergripande resultatet visade på att Apple vill förmedla en potentiell utopi som likställs vid individualism. Apple visade även på en utveckling som gick från att positionera sig själva som normbrytande genom sina reklamfilmer till att istället förstärka de normer som finns.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/68085
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_68085_1.pdf (4.936Mb)
Date
2021-03-17
Author
Wiessner, Lina
Keywords
Konvergens, Utopi, Reklam, Apple, MCDA, Semiotik, 1984, Performa, Family Man
Series/Report no.
1147
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV