• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”WHY 1984 WON’T BE LIKE 1984” - En kvalitativ innehållsanalys av Apples reklamfilmer över tid

Sammanfattning
Syfte: Syftet med den här studien är undersöka Apples reklamfilmer över tid. Studien kommer utgå ifrån teorier som konvergens, utopi och reklam. Teori: Konvergens, Utopi och Reklam Metod: Multimodal kritisk diskursanalys i kombination med semiotik analys Material: Studien utgår ifrån 3 av Apples reklamfilmer. Den första är 1984 som släpptes 1984, den andra är Performa som släpptes 1993 och den sista är Family Man som släpptes 2010. Resultat: Det övergripande resultatet visade på att Apple vill förmedla en potentiell utopi som likställs vid individualism. Apple visade även på en utveckling som gick från att positionera sig själva som normbrytande genom sina reklamfilmer till att istället förstärka de normer som finns.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/68085
Samlingar
  • Kandidatuppsatser
Fil(er)
gupea_2077_68085_1.pdf (4.936Mb)
Datum
2021-03-17
Författare
Wiessner, Lina
Nyckelord
Konvergens, Utopi, Reklam, Apple, MCDA, Semiotik, 1984, Performa, Family Man
Serie/rapportnr.
1147
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV