Show simple item record

dc.contributor.authorWiessner, Lina
dc.date.accessioned2021-03-17T08:55:41Z
dc.date.available2021-03-17T08:55:41Z
dc.date.issued2021-03-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68085
dc.description.abstractSyfte: Syftet med den här studien är undersöka Apples reklamfilmer över tid. Studien kommer utgå ifrån teorier som konvergens, utopi och reklam. Teori: Konvergens, Utopi och Reklam Metod: Multimodal kritisk diskursanalys i kombination med semiotik analys Material: Studien utgår ifrån 3 av Apples reklamfilmer. Den första är 1984 som släpptes 1984, den andra är Performa som släpptes 1993 och den sista är Family Man som släpptes 2010. Resultat: Det övergripande resultatet visade på att Apple vill förmedla en potentiell utopi som likställs vid individualism. Apple visade även på en utveckling som gick från att positionera sig själva som normbrytande genom sina reklamfilmer till att istället förstärka de normer som finns.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries1147sv
dc.subjectKonvergens, Utopi, Reklam, Apple, MCDA, Semiotik, 1984, Performa, Family Mansv
dc.title”WHY 1984 WON’T BE LIKE 1984” - En kvalitativ innehållsanalys av Apples reklamfilmer över tidsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record