MedieSverige 2021
Abstract
Strukturen för medierna och marknaden för dem utvecklas i ett nära samspel med det omgivande samhället. De sociala, ekonomiska, politiska och teknologiska landskapen formar – och formas av – medielandskapet i en ständigt pågående process. I MedieSverige 2021 får läsaren en aktuell och bred översikt över dagens svenska medielandskap. Genom att först belysa utvecklingen på de medieteknologiska och mediepolitiska områdena i Sverige, går rapporten vidare till att redovisa utvecklingen på publik- och reklammarknaderna, för att avslutningsvis beskriva den svenska mediestrukturen. MedieSverige 2021 bygger på ett rikt datamaterial från en rad olika källor. Rapporten riktar sig till studenter, lärare, forskare, journalister, beslutsfattare och alla andra som vill lära sig mer om utvecklingen på den svenska mediemarknaden. Den första utgåvan av rapportserien MedieSverige utkom för över 30 år sedan. MedieSverige 2021 utgör den fjortonde volymen i serien. Rapporten är skriven av Ulrika Facht och Jonas Ohlsson vid Nordicom, Göteborgs universitet.
Link to web site
urn:nbn:se:norden:org:diva-7865
Publisher
Nordicom, Göteborgs universitet
Citation
10.48335/9789188855442
Collections
View/ Open
Date
2021-03Author
Facht, Ulrika
Ohlsson, Jonas
Keywords
medielandskap
medieutveckling
mediepolitik
mediestruktur
medieanvändning
Publication type
report
ISBN
978-91-88855-44-2
978-91-88855-43-5
Language
swe