MedieSverige 2021
Sammanfattning
Strukturen för medierna och marknaden för dem utvecklas i ett nära samspel med det omgivande samhället. De sociala, ekonomiska, politiska och teknologiska landskapen formar – och formas av – medielandskapet i en ständigt pågående process. I MedieSverige 2021 får läsaren en aktuell och bred översikt över dagens svenska medielandskap. Genom att först belysa utvecklingen på de medieteknologiska och mediepolitiska områdena i Sverige, går rapporten vidare till att redovisa utvecklingen på publik- och reklammarknaderna, för att avslutningsvis beskriva den svenska mediestrukturen. MedieSverige 2021 bygger på ett rikt datamaterial från en rad olika källor. Rapporten riktar sig till studenter, lärare, forskare, journalister, beslutsfattare och alla andra som vill lära sig mer om utvecklingen på den svenska mediemarknaden. Den första utgåvan av rapportserien MedieSverige utkom för över 30 år sedan. MedieSverige 2021 utgör den fjortonde volymen i serien. Rapporten är skriven av Ulrika Facht och Jonas Ohlsson vid Nordicom, Göteborgs universitet.
Länk till verkets webbplats
urn:nbn:se:norden:org:diva-7865
Utgivare
Nordicom, Göteborgs universitet
Källa
10.48335/9789188855442
Samlingar
Fil(er)
Datum
2021-03Författare
Facht, Ulrika
Ohlsson, Jonas
Nyckelord
medielandskap
medieutveckling
mediepolitik
mediestruktur
medieanvändning
Publikationstyp
report
ISBN
978-91-88855-44-2
978-91-88855-43-5
Språk
swe