Normer och avvikelse
En översiktsstudie om normer i förskolan
Sammanfattning
AbstractSociala normer och avvikelseär begrepp som vi anser är centrala i förskolans bedömningar kring hur barn förväntas vara. De barn som inte följer de normativa ramar som råder hamnar utanför normen, och riskerar således att hamna i den avvikande kategorin. Genom pedagogers tolkningar och egna erfarenheter tolkar vi barnen och placerar dem i fack, istället för att ändra på vårt förhållningssätt. Resultatet kan bli att barnen som hamnat i den avvikande kategorin tar åt sig, och agerar utifrån de avvikande normerna vi har givit dem. Hur påverkas dessa barn av samhällets normer? Och vad händer med deras självbild?“Utgår man ifrån en brist hos individen kommer detta leda till att en fokusering på att fördjupa kunskapen om problemet för att åtgärderna ska bli verksamma. Det leder ofta till att barnen kategoriseras för att få en grund att stå på när man sedan ska anpassa individen i den givna miljön” (Lutz, 2006, s.70).Kristian Lutz (2006) skriver om vikten av miljön, och hur den ger barnen chans till delaktighet. Ändrar vi inte miljön först, utan ser barnets behov som individens ”problem” så leder det till att barnet kategoriseras (Lutz, 2006).Vi har valt att göra med en översiktsstudie, där metoden består av vetenskapliga artiklar, avhandlingar samt kurslitteratur som vi läst under utbildningens gång. Syftet med studien har varit att belysa forskningen kring barn och normer. Genom att studera vetenskapliga artiklar, litteratur samt avhandlingar, så har vi fått svar på en del av våra tankar och funderingar. Under arbetets gång har vi förstått, genom att läsa diverse andra avhandlingar, att det finns en stor brist i forskningen kring barn och avvikelse. Trots detta har vi varit noga med vilka artiklar och avhandlingar vi valt ut då många resultat inte var helt relevanta för våra forskningsfrågor.
Fil(er)
Datum
2020Författare
Berndtsson, Elin
Redaktör
Abenius, Karin
Nyckelord
avvikelse
normer
delaktighet
makt
självbild
bedömning
Språk
swe