Visa enkel post

dc.contributor.authorForsén, Elin
dc.date.accessioned2021-04-12T11:21:53Z
dc.date.available2021-04-12T11:21:53Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68224
dc.description.abstractAbstractDen 1 januari 2020 blev FN:s konvention om barns rättigheter (barnkonventionen) till svensk lag. Den nya lagensyftar till att skapa en grund för ett mer barnrätts baserat synsätt i all offentlig verksamhet, där bland även förskolan. Den nya lagen innebär således ett större ansvarstagande för förskollärarna som ska ha kännedom om vad konventionen innebär och hur de bör arbeta för att beakta barns rättigheter i förskolan utifrån den nya lagen. Innan lagen trädde i kraft fanns det en förskola i Sverige som utgick från barnkonventionen i förskoleverksamheten för att göra den till en del av barnens vardag. 2013 skapadeUNICEF en ny arbetsmodell för skolor som är uppbyggd på barnkonventionen. Denna rättighetsbaserade modell utgår från barnkonventionen och syftar till att stärka respekt, skydd och främja barns rättigheter. Denna studie ger en inblick i hur en rättighetsbaserad förskola arbetar med barns delaktighet och hur barnets rättigheter beaktas i förskolan utifrån pedagogernas synsätt. De frågor som undersöks i studien är: 1. Hur beskriverpedagogerna att de arbetar med att göra barnen delaktiga? 2. Hurbeskriver pedagogerna deras arbetemed barns rättigheterinom förskolan?Studien baseras på en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer genomfördes på en förskola som arbetar utifrån UNICEF:s arbetsmodell och utgår frånbarnkonventionen i sitt arbete. Resultatet av studien visar att pedagogerna och förskolan arbetar med barnens delaktighet genom att ge dem inflytande och gör barnen till medskapare i verksamheten kring beslut om miljöer och aktiviteter. I resultatet framgår det att pedagogernas syn på delaktighet inte endast handlade om att inkludera barnens röst i verksamheten utan även sudda ut en ojämn maktrelation mellan de vuxna och barnen. I studien framgår det hur UNICEF:s arbetsmodell har fått pedagogerna att få ett nytt synsätt kring hur de kan arbeta med barns rättigheter och hur de utgår från allas lika värde-och rättigheter.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectBarnsynsv
dc.subjectdelaktighetsv
dc.subjectbarns rättighetersv
dc.subjectbarndomssociologinsv
dc.subjectbarnkonventionensv
dc.subjectförskolasv
dc.titleDen rättighetsbaserade förskolansv
dc.title.alternativeEn studie om barns delaktighet och rättigheter i förskolansv
dc.typeTextsv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post