LOOPS LEARNING MANAGEMENT SYSTEM En studie ur ett infrastrukturperspektiv
LOOPS LEARNING MANAGEMENT SYSTEM - An analysis from an infrastructure-perspective
Abstract
Utveckling av ett Learning management system är en del av en designprocess som består
av en vision, en operativ bild och en specifikation där varje leverantör av ett LMS måste
analysera en unik designsituation. Utvecklingen av Loops LMS är en process där olika metoder har använts. Syftet med studien är att förstå hur användarna uppfattar LMS:ets olika
egenskaper utifrån ett infrastrukturellt perspektiv. Även hur Loops kommunicerar syftet
med LMS:et, dess designkaraktär, funktionalitet och tekniska specifikation till sina användare. Ett ramverk för analys används med fokus på innehåll som heter The IMS Learning
Design Specification (IMS-LD). Metoderna är intervju, enkät och analys av digitalt medieinnehåll. Resultatet som framkommer är för att ett LMS ska vara framgångsrikt bör LMS:et
analyseras och ses ur ett större infrastrukturellt perspektiv. Där en social praktik, olika teknologier smälter samman relationellt i olika organisationer och att infrastrukturen förstås i
form av ett medlemskap blir centralt. Det finns många olika syften, design och teknikaspekter av ett LMS som måste beaktas av en producent för att kunna möta behov och krav
hos många olika användare. Slutsatserna är att det finns vissa skillnader i uppfattningen av
hur Loops kommunicerar systemet och hur användarna uppfattar systemet. Utveckling av
ett LMS är en mycket komplex process med många dimensioner. Vi behöver därför se ett
LMS ur ett infrastrukturperspektiv för att se komplexiteten i ett digitalt verktyg. Att använda en infrastrukturram för att förstå ett LMS ger nya möjligheter att upptäcka dolda
aspekter av ett LMS och kan ge en bättre grund för utveckling av ett LMS. Framtida forskning i utveckling av LMS kan använda AI och adaptiva system för att lösa mångfalden och
mängden av krav som ställs på ett LMS.
Degree
Student essay
Other description
Development of a Learning management system is part of a design process that
consists of a vision, an operational image and a specification where each supplier
of an LMS must analyze a unique design situation. The development of Loops
LMS is a process where different methods have been used. The purpose of the
study is to understand how users perceive the LMS's different characteristics from
an infrastructural perspective. Also how Loops communicates the purpose of the
LMS, its design character, functionality and technical specification to its users. A
framework for analysis is used with a focus on content. The IMS Learning Design
Specification (IMS-LD). The methods are interview, survey and analysis of digital
media content. The result that emerges is that for an LMS to be successful, the
LMS should be analyzed and seen from a larger infrastructural perspective. Where
a social practice, different technologies merge relationally in different
organizations and that the infrastructure is understood in the form of a membership
becomes central. There are many different purposes, designs and technical aspects
of an LMS that must be considered by a manufacturer in order to meet the needs
and requirements of many different users. The conclusions are that there are some
differences in the perception of how Loops communicates the system and how
users perceive the system. Development of an LMS is a very complex process with
many dimensions. We therefore need to see an LMS from an infrastructure
perspective to see the complexity of a digital tool. Using an infrastructure
framework to understand an LMS provides new opportunities to discover hidden
aspects of an LMS and can provide a better basis for developing an LMS. Future
research in the development of LMS can use AI and adaptive systems to solve the
diversity of requirements placed on an LMS.
View/ Open
Date
2021-04-12Author
Kåreklint, Peter
Keywords
Learning Management System
infrastruktur
upplevelse
utveckling
kommunikation
Series/Report no.
2020:010
Language
swe