Show simple item record

dc.contributor.authorKrekovce, Iljmihan
dc.contributor.authorKochar, Karin
dc.date.accessioned2021-04-14T11:17:34Z
dc.date.available2021-04-14T11:17:34Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68249
dc.description.abstractAbstractSyftet med denna studie är att få bättre kunskap om förskollärares uppfattningar kring bemötandet av barn som anses ha problemskapande beteenden. I vår studie har vi använt oss av en kvalitativ ansats där vi har intervjuat sex förskollärare, varav tre förskollärare jobbar i en förskoleklass och de resterande tre på en förskola. Intervjuerna dokumenterades med hjälp av ljudinspelning. Studiensfrågeställningar är följande: 1. Vilka uppfattningar har förskollärarna om barn som anses ha problemskapande beteende? 2. Vilka utmaningar stöter förskolläraren på i arbetet med att skapa en inkluderande miljö för dessa barn? 3. Vilka strategier använder förskolläraren kring möten med barn som anses ha problemskapande beteenden?Studiens resultat visar på att förskollärarna uttrycker liknande samt skilda uppfattningar rörande begreppet barn som anses ha problemskapande beteende. Vidare framkommer det att problemskapande beteende är ett komplext och negativt laddat begrepp enligt pedagogerna. Resultatet visar även att majoriteten av förskollärarna upplever en frustration och uttrycker att det finns utmaningar i verksamheten för att skapa en inkluderande miljö för dessa barn. En av orsakerna till frustrationen bland förskollärare är för lite kunskap i arbete med barn som anses ha problemskapande.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectFörskolläraresv
dc.subjectbarn i behov av särskilt stödsv
dc.subjectproblemskapande beteendesv
dc.subjectförhållningssättsv
dc.subjectstrategiersv
dc.titleFörskollärares syn på arbetetmed barn som anses ha problemskapande beteende i förskolansv
dc.typeTextsv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record