Show simple item record

dc.contributor.authorNordin, Björn
dc.contributor.authorBolwede, Malin
dc.contributor.authorPieper, Steffi
dc.date.accessioned2021-04-21T08:57:36Z
dc.date.available2021-04-21T08:57:36Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/68307
dc.description.abstractAbstractBåde i Sverige och globalt har förskolans roll börjat riktas in alltmer mot att förbereda barnen inför de akademiska krav och förväntningar som väntar i den påföljande skolan. Risken med denna utveckling är att sociala ochemotionella färdigheter nedprioriteras och blir lidande bakom det akademiska fokuset. Det har gjorts mycket forskning på hur pedagogens bemötande av barnen påverkar barnens mer akademiska lärande men det är mindre välkänt hur detta bemötande påverkar barnens sociala utveckling.Denna systematiska litteraturstudie undersöker huruvida tidigare forskning funnit sambandmellan de typer av relationer som barn och pedagoger skapar i förskolan och barnens utveckling av socioemotionella färdigheter. Underlaget hämtas från två internationella databaser samt har bearbetats och syntetiserats utifrån de större teman som framträder i litteraturen. Studien finner att tidigare forskning är övervägande överens om att det finns samband mellan kvaliteten på relationen och hur barnen fortsätter utvecklas. Både barnens individuella förutsättningar samt förskolans förutsättningar och organisation lyfts som faktorer som spelar in i relationens påverkan på barnens utveckling. Den forskning som inte funnit liknande resultat förklarar ofta detta med att den metod som använts, eller den kulturella kontext som studien gjorts i, inte tillåtit upptäckten av sådana samband.Trots att det i litteraturen finns en relativt stor mängd artiklar som behandlar området relationer mellan barn och pedagog i förhållande till socioemotionell utveckling finns det stora kunskapsluckor och vidare forskning från olika vinklar efterfrågas.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectFörskolasv
dc.subjectförskoleklasssv
dc.subjectsocioemotionell utvecklingsv
dc.subjectpedagog-barnrelationersv
dc.titlePedagog-barnrelationers påverkan på barns socioemotionella utveckling i förskolansv
dc.typeTextsv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record