Pedagog-barnrelationers påverkan på barns socioemotionella utveckling i förskolan
Abstract
AbstractBåde i Sverige och globalt har förskolans roll börjat riktas in alltmer mot att förbereda barnen inför de akademiska krav och förväntningar som väntar i den påföljande skolan. Risken med denna utveckling är att sociala ochemotionella färdigheter nedprioriteras och blir lidande bakom det akademiska fokuset. Det har gjorts mycket forskning på hur pedagogens bemötande av barnen påverkar barnens mer akademiska lärande men det är mindre välkänt hur detta bemötande påverkar barnens sociala utveckling.Denna systematiska litteraturstudie undersöker huruvida tidigare forskning funnit sambandmellan de typer av relationer som barn och pedagoger skapar i förskolan och barnens utveckling av socioemotionella färdigheter. Underlaget hämtas från två internationella databaser samt har bearbetats och syntetiserats utifrån de större teman som framträder i litteraturen. Studien finner att tidigare forskning är övervägande överens om att det finns samband mellan kvaliteten på relationen och hur barnen fortsätter utvecklas. Både barnens individuella förutsättningar samt förskolans förutsättningar och organisation lyfts som faktorer som spelar in i relationens påverkan på barnens utveckling. Den forskning som inte funnit liknande resultat förklarar ofta detta med att den metod som använts, eller den kulturella kontext som studien gjorts i, inte tillåtit upptäckten av sådana samband.Trots att det i litteraturen finns en relativt stor mängd artiklar som behandlar området relationer mellan barn och pedagog i förhållande till socioemotionell utveckling finns det stora kunskapsluckor och vidare forskning från olika vinklar efterfrågas.
View/ Open
Date
2020Author
Nordin, Björn
Bolwede, Malin
Pieper, Steffi
Keywords
Förskola
förskoleklass
socioemotionell utveckling
pedagog-barnrelationer
Language
swe